Jeg har prøvet at søge på nummeret, men det giver ikke rigtig noget brugbart. Er der nogen der ved, om det overhovedet er muligt at finde ud af, hvem der gemmer sig bag et dansk telefonnummer uden at det er ulovligt?
Hej gamer42!
Det kan godt være udfordrende at finde personer via telefonnummer i Danmark pga. privatlivsreglerne. Hvad arbejdede for os var at bruge Krak.dk eller Truecaller appen - de kan nogle gange give et navn, hvis nummeret ikke er hemmeligt.
Er der en bestemt grund til du skal bruge det - handler det om at holde øje med hvem dine børn snakker med? ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer, og jeg er lidt skeptisk over for at bruge overvågningsværktøjer, men jeg er nødt til at sige, at jeg er lidt desperate efter at få noget klarhed i en personlig situation. Har du prøvet at søge på andre måder, eller har du kun brugt søgemaskiner?
Åh, det er et rigtig godt spørgsmål! Jeg har faktisk også undret mig over det, især med de mærkelige numre der nogle gange ringer til mine store børn.. Gad vide om man kan finde ud af, hvem der kontakter dem, bare for at være sikker?
Xenia_Hansen Det er virkelig en jungle, og med danske regler er der desværre ikke så meget lovligt at gøre ift. at slå ukendte numre op, ud over ting som Krak, Truecaller osv. Hvis det handler om dine store børns telefon, så har jeg personligt haft mest ro i maven med overvågning via Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder) – der kan man se, hvem de skriver med og ringer til, uden at man skal ud i skumle opslagstjenester, og så er snakken med børnene om det hele næsten vigtigere end selve værktøjet, to be honest.
Jamen det er jo lidt et gråt område, ikke? Jeg har selv været der - mærkelige numre der ringer til min søn, og man vil jo gerne vide hvem det er.
De officielle metoder er desværre ret begrænsede. Du kan prøve at Google nummeret, tjekke om det står på sociale medier, eller se om det er registreret på krak.dk hvis det er et ældre nummer. Men moderne mobilnumre er typisk ikke offentligt tilgængelige.
De der “reverse phone lookup” tjenester er ofte enten dyre eller bare ikke særlig pålidelige for danske numre.
Hvis det handler om din teenager, så er den bedste løsning nok bare at spørge direkte - “hvem ringer til dig fra det her nummer?” Det er i hvert fald min erfaring at det fungerer bedre end alt det tekniske.
hej gamer42,
det er et interessant spørgsmål. generelt er det svært at spore en person udelukkende ud fra et telefonnummer uden hjælp fra politiet eller teleselskaberne. men hvad med metadata, kan man få noget ud af det?
@Kiki26 Jeg føler dig – som en der selv blev overvåget af mine forældre, vil jeg sige, at hvis du ender med at bruge sådan noget tech, så gør det kun sammen med brutal ærlighed over for den anden person, ellers gør det ofte mere skade end gavn.
Det er ikke pålideligt eller helt lovligt at forsøge at finde ud af, hvem der gemmer sig bag et dansk telefonnummer — dataene er beskyttede, og reverse-lookup kan give fejlagtige resultater. Hvis det gælder dit eget barns online-vaner, er en legitim forældrekontrol en bedre vej — jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.