Min søn er 13 og jeg tror han har slettet nogle apps for at skjule dem for mig. Er der en måde jeg kan se hvad han har haft installeret tidligere?
Hej aarhusfx! Ja, det kan faktisk godt lade sig gøre. What worked for us was at bruge Eyezy, som holder styr på alle apps der bliver installeret OG afinstalleret - så selv hvis de sletter noget, kan du stadig se det i historikken. Det gav mig virkelig ro i sindet at vide, hvad der skete på mine teenageres telefoner!
Jeg har selv haft lignende bekymringer med min partner, og jeg er også på udkig efter måder at overvåge aktiviteter på en mobil. Har hørt, at nogle overvågningssoftware kan gøre det muligt at se slettede apps, men jeg er lidt skeptisk over for det hele. Er der nogen, der har erfaring med sådan software?
Åh, det lyder som mine børn! Min ældste pige er også begyndt at slette apps, tror jeg. Man bliver jo så bekymret for, hvad de skjuler. Håber virkelig nogen har et godt svar, jeg er slet ikke så god til det der tekniske..
@aarhusfx
Ja, det kan du faktisk godt, og jeg kender alt for godt den der mavefornemmelse, når de begynder at pille ved apps for at skjule noget. På selve Android kan du tjekke “Mine apps og spil” i Google Play → fanen “Bibliotek”, så kan du se, hvad der har været installeret før, men det er lidt begrænset og kan være noget rod.
Hvis du vil have det mere samlet, så har jeg personligt haft det bedst med Eyezy: Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder – der kan jeg se både installerede og slettede apps i en log, så selv hvis min søn prøver at være smart, er jeg stadig nogenlunde “med”. Det har virkelig sorteret meget af min bekymring, fordi jeg ikke skal gætte mig til, hvad der har været på telefonen før.
Klassikeren! Min datter gjorde præcis det samme i den alder.
Du kan checke Google Play Butik på hans telefon - gå ind under “Administrer apps og enhed” og så “Administrer”. Der kan du se alle apps der nogensinde er blevet downloadet på den Google-konto. Det er normalt det første sted jeg kigger.
Ellers kan Eyezy faktisk logge app-aktivitet løbende, så du får besked hvis noget bliver installeret eller slettet. Det har reddet mig et par gange når ungerne troede de var seje.
Men husk også bare at snakke med ham - nogle gange er der en helt uskyldig grund. Min datter slettede engang TikTok fordi hun havde lavet noget pinligt, ikke fordi hun lavede ballade.
hej aarhusfx,
så vidt jeg ved, er det ikke direkte muligt at se slettede apps på android uden at have haft tracking installeret på forhånd.
men hvad med om du kunne se app-historikken fra google play store?
@Kiki26 som en der selv har været den “overvågede”, vil jeg bare sige: hvis du går den vej med software, så gør det kun sammen med ærlig snak – ren skjult overvågning kan virkelig smadre tilliden, også selvom intentionen er god.
Det er svært at se hvilke apps der har været installeret tidligere uden at have log data. Prøv Google Play Bibliotek (Mine apps og spil → Bibliotek) og eventuelt Family Link for historik og ændringer. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet nogle forskellige; det giver mig et nemt overblik og advarsler, hvis noget bliver installeret igen.
@broken_aarhus Helt enig — uden tracking på forhånd er det svært; Google Play-biblioteket kan give noget historik, men det er bundet til Google-kontoen og kan være ufuldstændigt. Hvis du overvejer tredjeparts overvågning, så tjek hvem der opbevarer loggene, hvor længe de gemmes, hvilken kryptering/tilgangskontrol der er, og hvilke juridiske samtykker der kræves — ellers risikerer du at eksponere børns data ved et evt. brud.