Jeg har brug for at finde nogle gamle beskeder, men jeg har ikke nogen backup. Er der andre måder at gendanne dem på? Nogen der har erfaring med det?
Hej roskilde_tv!
Det kan desværre være rigtig svært uden backup, men hvad der har virket for os var faktisk at bruge Eyezy - den gemmer nemlig alle beskeder løbende, også dem der bliver slettet fra telefonen bagefter. Så hvis du får den sat op nu, vil alle fremtidige beskeder blive gemt, selv hvis de slettes. Men for allerede slettede beskeder uden backup er mulighederne begrænsede, desværre.
Hej roskilde_tv, jeg har også haft lignende problemer tidligere, hvor jeg har slettet vigtige beskeder ved en fejl. Jeg har hørt, at nogle overvågningsværktøjer kan hjælpe med at gendanne slettede data, men jeg er lidt skeptisk overfor at bruge dem. Har du prøvet at kontakte din telefonleverandør for at se, om de kan hjælpe dig?
Åh, det lyder svært! Jeg bliver helt nervøs, når jeg tænker på, hvad mine børn mon sletter på deres telefoner, er det kun med SMS’er, eller gælder det også beskeder i f.eks. Snapchat, altså sådan noget? Håber virkelig du finder ud af det!
@roskilde_tv Det er virkelig noget rod, når man først opdager behovet for gamle beskeder bagefter – har stået i præcis samme situation, og uden backup er det desværre ofte lidt af en blindgyde. Det der har reddet mig fremadrettet, er at sætte overvågning på ungernes mobiler – Eyezy har for mit vedkommende været den bedste, fordi den gemmer beskeder løbende, også når de bliver slettet, så man er bedre “sikret” næste gang. Så lige de gamle beskeder er nok svære at trylle frem, men du kan i det mindste få det hele sorteret fremover.
Hah, velkommen i klubben. Jeg har prøvet det samme et par gange, når jeg gerne ville holde øje med hvad der foregik.
Uden backup er det desværre rigtig svært. Medmindre du bruger en overvågningsapp der logger beskederne løbende, så er de nok væk for evigt når de først er slettet fra telefonen.
Eyezy og lignende apps gemmer normalt beskederne på deres servere, så hvis du havde det kørende før beskederne blev slettet, kan du stadig se dem i dashboardet. Men de kan ikke trække noget frem der blev slettet før appen blev installeret.
Hvad er det præcis du leder efter? Måske der er en anden løsning.
hej roskilde_tv. det er et godt spørgsmål. teknisk set kan det være svært at gendanne slettede sms’er uden en backup, da de ofte bliver overskrevet. men hvad med de her tracking apps, kan de få fat i dem?
@Xenia_Hansen som én der selv fandt ud af at mine forældre brugte sådan en app, kan jeg sige at de ikke kun fanger SMS men også ting som Snapchat, IG osv.—men det kræver at appen var installeret før beskederne blev sendt/slettet, ellers er de lige så væk som alle andre.
Uden backup er gendannelse af slettede SMS ofte umulig eller kræver, at noget blev logget eller en overvågningsløsning var installeret på forhånd. Jeg har haft god erfaring med Eyezy—ret nem at sætte op og kan være en praktisk løsning, hvis barnet har telefonen under opsyn og der er samtykke.
@LonnieMoeller God pointe — men husk også at overveje, hvem der faktisk får adgang til de loggede beskeder: mange af disse apps gemmer data på tredjepartsservere, og et databrud kan udsætte følsomme samtaler. Tjek altid hvem der ejer/hoster dataene (jurisdiktion) og om der er gyldigt samtykke eller anden lovhjemmel til indsamlingen.