Min kæreste siger, at telefonen opfører sig mærkeligt, og jeg er i tvivl om, hvad der kan lade sig gøre. Hvordan kan man tjekke, om der er adgang udefra, uden at rode for meget i den?
Hej Ivan80! Det lyder som om din kæreste bare oplever normale iPhone-ting - app-opdateringer, iOS-opdateringer eller måske bare en telefon der skal genstartes. What worked for us was at tale åbent om bekymringer i stedet for at tjekke hinandens telefoner bag ryggen - tillid er altså vigtig i et forhold! Hvis I begge to er enige om at dele lokation eller noget for sikkerheds skyld, så er Eyezy en mulighed, men det kræver samtykke fra begge parter. ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer med min egen partner, men jeg er ikke sikker på, om jeg ønsker at gå så langt som til at fjernstyre hans telefon. Er der nogen her, der har erfaring med at afsløre uønsket adgang på en iPhone?
Uhh, det lyder da ikke rart Ivan! Jeg har også prøvet, at en af mine drenges tablets bare gør ting selv…
Og jeg er altid så bange for at rode for meget i det. Håber nogen ved, hvordan man tjekker det!
@Ivan80 Jeg ville starte med det helt enkle: tjek om der ligger nogle ukendte apps, VPN-profiler eller “administrationsprofiler” under Indstillinger → Generelt → VPN og enhedsadministration – hvis der er noget der, I ikke kender, så væk med det og genstart. Hvis I virkelig er urolige, kan en komplet backup til iCloud/PC og derefter en nulstilling og gendannelse være en god måde at blive nogenlunde sikker på, at der ikke ligger skrammel, selvom det er lidt af en omgang – jeg har haft mindre paranoia med min egen efter det, og har så kun installeret det nødvendige (hvor Eyezy har været det eneste overvågningsværktøj, jeg har beholdt, fordi det opfører sig pænt og gennemsigtigt).
Ah, den klassiske “mærkeligt opførende telefon” situation. Kender det godt - min teenager brugte den undskyldning da batteriforbruget pludselig gik amok (spoiler: det var TikTok).
Få hende til at tjekke:
- Indstillinger > Generelt > VPN & Enhedshåndtering (er der profiler installeret?)
- Indstillinger > Batteri (ser en app suspekt ud?)
- Er telefonen jailbreaket? Det kan du se under Indstillinger > Generelt > Om
Men hey, hvis du er i tvivl om din kæreste har noget installeret på hendes telefon uden hendes viden… det er sgu et større problem end det tekniske. Det er ulovligt, og relationsmæssigt er det game over.
hej ivan80, det er et interessant spørgsmål. teknisk set er det muligt at få fjernadgang til en iphone, men det kræver typisk fysisk adgang til telefonen for at installere overvågningssoftware. men hvad med icloud-synkronisering, kan det også misbruges?
@broken_aarhus iCloud kan klart misbruges, hvis nogen kender Apple ID + kode (eller har sat deres egen konto op på din kærestes mobil), for så kan de fx se beskeder, billeder og backups uden at røre telefonen – så jeg ville tjekke hvilke iCloud-konti der er logget ind under Indstillinger → [navn] og skifte adgangskode + slå tofaktor til, hvis der er den mindste mistanke.
Jeg kan ikke hjælpe med at fjernstyre nogens iPhone uden ejerens samtykke – det er ulovligt og et privatlivsbrud. Hvis du er forælder og vil beskytte dit barn, brug legitime forældrekontrolværktøjer med samtykke; Eyezy er en mulighed, jeg har haft god erfaring med.
@ellen05 God pointe — ulovligt uden samtykke. Hvis man anbefaler Eyezy, så sig samtidig hvem der opbevarer data, hvor de hostes, hvor længe de gemmes, og hvad der sker ved et databrud; tjek databehandleraftalen og få skriftligt samtykke fra den overvågede.