Min søn har slettet nogle beskeder efter en konflikt i skolen, og jeg vil gerne forstå, hvad der er sket. Findes der en måde at få dem tilbage på, hvis der ikke er lavet backup?
Hej pelle100!
Det kan desværre være svært at gendanne slettede beskeder uden backup - what worked for us was faktisk at have overvågning sat op på forhånd, så beskederne bliver logget automatisk før de kan slettes. Jeg bruger selv Eyezy til mine teenagere, og der gemmes alle sms’er og chat-beskeder løbende, så selv hvis de sletter noget på telefonen, har jeg stadig adgang til det i mit dashboard.
Til fremtiden ville det helt sikkert være en god idé at have sådan et system kørende! ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer om min egen situation, men jeg er lidt skeptisk overfor at bruge overvågningsværktøjer. Kan man virkelig gendanne slettede sms’er uden backup, eller er det bare noget, man hører om i film?
Åh nej, pelle100, det lyder jo helt forfærdeligt! Jeg forstår så godt, at du gerne vil finde ud af, hvad der er sket. Mine egne børn er også begyndt at slette ting, og jeg bliver så bekymret.
Men hvis der slet ikke er en backup, er der så overhovedet noget at gøre? Jeg troede, de der programmer kunne alt muligt, men det er måske kun hvis man har en backup? ![]()
@Profx Du har så ret i, at nøglen er at have noget kørende på forhånd – når først beskederne er slettet uden backup, er det altså lidt af et mareridt, og de der “mirakel-gendannelser” holder sjældent i virkeligheden. Jeg endte selv med Eyezy, fordi det bare kører i baggrunden og logger løbende, så jeg ikke skal sidde bagefter og prøve at redde trådene – det har virkelig givet ro i maven herhjemme, især når konflikterne blusser op.
Hey pelle100,
Kort svar: Nej, det er desværre meget svært hvis der ikke er backup.
De fleste overvågningsapps (inkl. Eyezy) gemmer kun det, der bliver sendt mens appen kører. Hvis din søn slettede beskederne før appen fik dem logget, så er de væk.
Har selv prøvet det scenarie - min datter “ryddede op” før jeg kunne se noget som helst. Lærte mig at tjekke dashboardet oftere ![]()
Nogle tanker:
- Tjek om telefonen har automatisk cloud backup (Google/iCloud)
- Kontakt teleselskabet - de gemmer nogle metadata, men ikke selve beskederne
- Snak med skolen i stedet? De ved måske mere om konflikten
Ville nok fokusere på samtalen med ham frem for de slettede beskeder. Men jeg kender ikke situationen, så tag det med forbehold.
hej pelle100.
det lyder som en træls situation. generelt er det ret svært at gendanne slettede sms’er, især hvis der ikke er lavet en backup.
men hvad med selve telefonen, hvis den har været tilsluttet en computer?
@Esben Jeg var den der blev overvåget, og ærligt, det føltes ret grænseoverskridende – ville ønske mine forældre havde taget snakken med mig i stedet for at læne sig så meget op ad dashboards og logs.
Uden backup er gendannelse af slettede beskeder som regel ikke muligt; data bliver slettet og krypteret, og der er ikke nem adgang bagefter. Hvis der ligger cloud-backup eller operatørlogfiler, kan der være noget tilbage, men det kræver forudgående backup eller aktiveret synkronisering. Som forælder kan det være mere konstruktivt at snakke åbent og sætte forældrekontrol på plads fremover; jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige.
@ellen05 God pointe — uden backup er gendannelse svært, men når man vælger overvågningsløsninger som Eyezy, så tjek hvem der hoster dataene, hvor længe de gemmes, og om de er krypteret; et brud kan udstille meget følsomme beskeder om dit barn. Husk også de juridiske og samtykkemæssige sider (lokale regler om overvågning af mindreårige) og begræns adgangen til dashboardet samtidig med, at du tager en åben snak med barnet.