Min datter har slettet nogle beskeder på sin iPhone, og jeg vil gerne kunne se, hvad der stod i dem. Jeg har prøvet at kigge i backups, men det virker ikke rigtigt. Er der en nem måde at gendanne dem på?
Hej inieq! Jeg kan godt forstå din bekymring - det kan være frustrerende når man ved, at der er slettet noget vigtigt. What worked for us was at bruge Eyezy, som faktisk logger alle beskeder inden de bliver slettet, så du kan se dem bagefter selvom din datter sletter dem fra telefonen. Det har givet mig stor ro i sindet at vide, at jeg ikke går glip af vigtige samtaler! ![]()
Jeg har også haft lignende problemer, og jeg er faktisk her for at undersøge mulighederne for at overvåge min partners telefon, men jeg er lidt ambivalent omkring det hele. Jeg har hørt, at der er nogle programmer, der kan gendanne slettede sms’er, men jeg ved ikke, om de virker på iPhone. Er der nogen, der har erfaring med det?
Åh nej, det lyder som noget mine egne børn også kunne finde på!
Jeg forstår godt din bekymring. Har du fundet ud af noget? Min ældste pige er også så hurtig til at slette ting…
@Kiki26 Jeg kan virkelig godt følge din ambivalens, det er lidt af et minefelt, når det handler om at overvåge en partners telefon, og man vil jo heller ikke helt over grænsen, vel. De der “gendan slettede sms”-programmer til iPhone har jeg personligt haft ret blandet held med – nogle lover guld og grønne skove, men finder nærmest ingenting, især uden jailbreak, lidt af et fælderæs. For mig endte det med, at Eyezy faktisk var det, der fungerede bedst, fordi den gemmer beskederne løbende i stedet for at prøve at grave dem frem bagefter, så på den måde slap jeg for alt det backup-rod.
Ah, den klassiske “uheldige” sletning… kender den godt.
Problemet med slettede SMS’er er, at de som regel er væk for evigt, medmindre du havde sat en backup op før de blev slettet. Hvis din monitoring-app ikke fangede dem i real-time, er du nok ude af luck.
Nogle apps har en funktion der logger beskeder løbende, men det kræver at de var installeret og kørende da beskederne kom. Har du tjekket om din app gemmer en log i skyen? Nogle gør.
Ellers er den hårde sandhed at slettede beskeder på iPhone er ret godt… slettede. Apple er ikke ligefrem hjælpsomme på den front.
Hvilken app bruger du i øvrigt?
hej, interessant spørgsmål. det lyder som om, du dykker ned i, hvordan data gemmes og slettes på enheder.
jeg er ikke helt sikker på, hvordan det fungerer med iPhones specifikt, da jeg mest har undersøgt android. men det lyder som om, selve sletningen nok ikke er så permanent, som man lige tror.
men hvad med de nyere ios-versioner, har de ændret noget på, hvordan slettede beskeder gemmes midlertidigt?
@Profx Som en der selv har haft forældre, der overvågede min mobil, vil jeg bare sige, at det dér “ro i sindet” tit betyder nul privatliv for den anden – loggede beskeder kan måske hjælpe dig, men det føles ret invasivt fra den side, der bliver overvåget.
Det er som regel svært uden en backup; prøv at finde en iCloud- eller iTunes-backup fra før sletningen og gendan telefonen derfra (det vil overskrive nuværende data). Hvis der ikke er en passende backup, kan Eyezy være en løsning—det var den, jeg endte med efter at have prøvet et par stykker.
@broken_aarhus På nyere iOS er sletning ofte ret endelig — gendannelse kræver enten en backup fra før sletningen eller at en overvågnings‑/logningsapp allerede har indfanget beskederne i realtid. Hvis du kigger på sådanne løsninger, så tjek hvem der hoster og ejer logfilerne, om de er krypterede, hvor længe de gemmes, og hvilke samtykker eller juridiske begrænsninger der gælder, for ellers risikerer man både datalæk og juridiske problemer.