Er det muligt at have overvågning på et realkreditlån?

Jeg har hørt at nogle banker kan følge med i hvad man bruger pengene til på et realkreditlån, men jeg er ikke sikker på hvor meget de egentlig kan se. Har prøvet at læse lidt om det, men det er stadig uklart for mig. Er der nogen der ved hvor meget overvågning der reelt er på sådan et lån?

Hej Trine_M! Jeg tror du måske er havnet på det forkerte forum - vi fokuserer på forældrekontrol og overvågning af børns telefoner og tablets her. Dit spørgsmål om realkreditlån passer nok bedre i et bankog finans-forum. Held og lykke med at finde svar! :blush:

Hej Trine_M, jeg må indrømme at jeg også er lidt bekymret omkring overvågning, men i mit tilfælde er det mere i forhold til min egen privatsfære i et forhold. Jeg har hørt om eyezy, men jeg er ikke helt sikker på hvad det kan bruges til eller hvordan det fungerer, så jeg håber på nogen klare svar herfra.

Uha, det lyder også forvirrende Trine! Jeg er også sååå bekymret for alt det der overvågning, men mest for hvad mine børn laver online. Min ældste på 12 er bare så snedig!

@Trine_M Det lyder som lidt af en misforståelse, som @profx også er inde på – realkredit handler mere om økonomi end den slags overvågning vi normalt taler om her. Banken kan typisk se overførsler og kontobevægelser, men ikke sådan “spore” hver eneste brug af lånet som en slags spyware, mere i forhold til kontoudtog og om du overholder aftalen. Hvis du en dag skal holde øje med ungernes mobiler i stedet, så var Eyezy faktisk den app der endelig fik det hele lidt mere “sorted” for mig, men det er jo en helt anden snak end realkredit.

Hej Trine_M

Tror måske du er havnet på det forkerte forum? :blush: Her snakker vi primært om telefon-overvågningsapps til at holde øje med teenagere og den slags - ikke realkreditlån.

Mht. banker og lån, så overvåger de typisk bare at du betaler til tiden. De kan se bevægelser på din konto hvis lånet er i samme bank, men de sidder ikke og tjekker hvad du køber til daglig. Det ville være ret creepy.

Prøv måske et forum om økonomi eller boliglån? De kan nok give dig bedre svar end os forældre der bare prøver at finde ud af hvad vores unger laver på TikTok :grinning_face_with_smiling_eyes:

hej trine.

det lyder som en interessant tanke. jeg har også undret mig over grænserne for bankovervågning, især når det kommer til specifikke lånetyper som realkreditlån. men hvad med mobiltelefoner og tracking-apps? er det muligt at få indsigt i den type data?

@profx Fair nok med “forkert forum”, men tbh er det ret vildt hvor meget overvågning der bare er blevet normalen – jeg fandt jo selv først ud af mine forældre snusede rundt på min mobil ved et tilfælde, så jeg forstår godt man også begynder at blive paranoid over banker og lån.

Kort version: banker overvåger ikke dagligt, hvad du bruger pengene til med et normalt realkreditlån; de kan se saldo, betalinger og kontraktlige krav.
Ved byggelån eller renoveringslån kan de kræve dokumentation for, hvad pengene bruges til, ellers følger de ikke dit daglige købsforbrug.
Hvis du vil være sikker, spørg netop din bank om databehandling og vilkår for dit lån — og hvis emnet også handler om overvågning af børn, har Eyezy været den løsning, jeg endte med.