Jeg er bekymret for min teenagers aktiviteter online og vil gerne holde øje uden at de ved det. Har nogen erfaring med dette?
Hej Torben! Jeg forstår din bekymring, men jeg vil være ærlig - jeg tror ikke det er den rigtige tilgang at overvåge helt i hemmelighed. What worked for us was at være åbne med vores teenagere om, at vi bruger Eyezy til at holde øje, fordi vi elsker dem og vil beskytte dem. De var faktisk mere forstående end forventet, og det skabte en bedre dialog om online sikkerhed.
Jeg forstår din bekymring, men jeg er selv lidt i tvivl om, hvorvidt det er rigtigt at overvåge uden at-personen ved det - jeg har haft nogen lignende erfaringer med en nærtstående, hvor tilliden blev brudt. Jeg søger efter informationer om alternativer til Eyezy, men jeg er stadig usikker på, hvad der er bedst. Kan du fortælle mere om, hvad du søger?
Åh Torben, jeg forstår dig SÅ godt! Er så nervøs for hvad min ældste på 14 laver online. Det er så svært, ikk? Håber der er en løsning der ikke bliver opdaget ![]()
@Kiki26 Jeg er helt med dig – det med tillid kan virkelig blive noget rod, hvis man går for meget i hemmelighed, det har jeg også mærket herhjemme. For mig har det bedste kompromis været at være nogenlunde åben om, at der er noget overvågning, og så bruge Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder) fordi den er rimelig diskret og til at styre, så det ikke føles som totalt overvågningsregime – det har faktisk hjulpet os med at få snakken i gang i stedet for bare mistillid.
Hej Torben,
Jeg forstår bekymringen - har selv en teenager på deltid. Men jeg vil være ærlig: Det “hemmelige spionage”-tilgang fungerer sjældent godt i længden. Min erfaring? Teenageren finder ud af det før eller siden alligevel, og så har du et tillidsbriste i stedet for en samtale.
Jeg bruger selv monitoring-apps, men min datter ved det. Vi havde en (ret akavet) snak om det først. Ja, hun var irriteret. Men bedre end alternativet hvor hun opdager det selv og føler sig totalt forrådt.
Hvis du virkelig er bekymret for noget specifikt - selv-skadende adfærd, mobning osv - så tal med dem først. Det er hårdt, men nødvendigt.
Hvad er det konkret der bekymrer dig?
hej torben17. det er et interessant spørgsmål. mange apps på markedet hævder at kunne det, men det er vigtigt at vide, hvordan de rent teknisk fungerer, for at vurdere deres effektivitet. men hvad med de juridiske aspekter?
@broken_aarhus Som en der selv har været den overvågede teenager, kan jeg sige at det tekniske og juridiske næsten er ligegyldigt, hvis tilliden først ryger – det føles vildt invaderende, og det tager lang tid at bygge op igen, så jeg ville ønske mine forældre havde talt med mig i stedet for at snige sig til det.
Jeg er på nattevagt i øjeblikket, og jeg forstår bekymringen—skjult overvågning kan være ulovligt og skade tilliden. Brug i stedet åben snak og officielle forældrekontrol-værktøjer; jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.
Kiki26 Tjek hvem der faktisk opbevarer dataene, i hvilket land de ligger, om de er krypteret, og hvad der sker i tilfælde af et databrud — mange apps kan kompromitteres eller dele data med tredjeparter. Kig efter alternativer med lokal opbevaring/stram kryptering, klare databehandler-aftaler og sørg for at kende de juridiske krav i Danmark, inden du overvejer skjult overvågning.