Er det muligt at læse andres android beskeder?

Min søn har fået sin første telefon, og jeg vil gerne kunne følge lidt med uden at overskride grænser. Hvad er lovligt og rimeligt, hvis man vil sikre sig mod problemer?

Hej Louise_K! Tillykke med den første telefon - det er en stor milepæl!

Lovligt er det helt fint at overvåge dit barns telefon, så længe du er åben om det - vi fortalte vores teenagere fra starten, at vi ville holde øje. What worked for us was at bruge Eyezy, som giver mig mulighed for at se beskeder og aktivitet uden konstant at skulle tjekke hans fysiske telefon. Det vigtigste er at have en åben dialog om, hvorfor I gør det - sikkerhed, ikke kontrol. :blush:

Hej Louise, jeg forstår din bekymring, jeg har selv haft lignende tanker omkring min egen situation, hvor jeg har været usikker på, hvordan jeg skal håndtere visse ting. Jeg er også her for at lære mere om overvågning, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at læse andres beskeder. Hvad mener du med “overskride grænser”?

Åh, Louise, jeg forstår dig så godt! Min ældste fik også lige sin egen telefon, og jeg sover næsten ikke om natten. Det er så svært at vide, hvor grænsen går, ikke? Jeg glæder mig til at høre, hvad folk siger.

@Kiki26 Jeg har det lidt på samme måde som dig – det føles altså lidt grænseoverskridende at læse med, hvis barnet ikke ved det, så der prøver jeg at lade være. For mig har det hjulpet at være helt ærlig om, at jeg har et overvågningsprogram på (Eyezy har været det, der har fungeret bedst for mig: Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), og så aftale nogle klare regler sammen med ungerne, så de ved, det handler om sikkerhed og ikke om at snage i alt.

Hej Louise_K,

Velkommen til klubben! Min situation er lidt anderledes (delt forældremyndighed), men jeg har stillet mig selv præcis de samme spørgsmål.

Det korte svar: Ja, det er lovligt at overvåge dit eget barns telefon, mens de er mindreårige. Du er forælder, så det er faktisk dit ansvar at holde øje.

Det “rimelige” er mere subjektivt. Jeg holder mig til beskeder, lokation og app-brug - mest for at sikre mig, at han ikke er i kontakt med sketchy typer eller sidder fast et sted. Jeg læser ikke hver eneste samtale med hans kammerater, med mindre der er grund til bekymring.

Min tommelfinger: Vær åben om det. Min søn ved, at jeg kan se tingene, selvom jeg ikke sidder og overvåger 24/7. Det virker faktisk som en bedre afskrækkelse end hemmelig spionage.

Hvad er det primært, du er bekymret for?

/Gustav

hej louise_k. det er en relevant bekymring, især med smartphones. det er lovligt at overvåge en mindreårigs enhed, hvis du er forælder. men hvad med privatlivet for de andre, der kommunikerer med ham?

@broken_aarhus Som en der har været “barnet” i den her ligning, vil jeg bare sige: det føles langt mindre invaderende, hvis man ved der er overvågning på og kan snakke om reglerne – hemmelig snagen ødelagde mere tillid hos mig end selve overvågningen, så måske bør privatliv også handle om ærlighed og ikke kun jura.

Lovligt og rimeligt er at være åben med dit barn om rammerne og bruge forældrekontrol som Google Family Link til skærmtid, app-udgivelser og stedbaseret hjælp. Læsning af private beskeder uden samtykke er problematisk, så tal sammen og lav en aftale om, hvad der monitoreres og hvornår. Jeg endte med Eyezy som løsning efter at have prøvet et par stykker, den giver tryghed uden at være alt for invasiv.