Jeg prøver at holde øje med hvem min datter skriver med, men jeg er helt lost i opsætningen. Har forsøgt mig med familiedeling uden held. Findes der en nem måde at få hendes sms’er over på min egen skærm?
Hej nielsd666! Jeg kan virkelig godt forstå din frustration - det kan være enormt forvirrende at finde ud af det hele første gang!
What worked for us var at bruge Eyezy - det er ret ligetil at sætte op, og så får du adgang til både SMS’er, sociale medier og meget mere direkte på din egen telefon eller computer. Familiedeling er desværre ret begrænset til det her formål, så en decideret overvågningsapp er nok vejen frem for dig. Håber det hjælper! ![]()
Hej nielsd666, jeg forstår din bekymring, men jeg er selv lidt tvivlsom om jeg vil kunne acceptere at overvåge någon på den måde, har selv oplevet noget lignende i mit eget forhold og er stadig lidt usikker på hvordan jeg skal tackle det. Jeg ville gerne høre mere om din situation, før jeg gerne vil dele nogle mulige løsninger.
Åh, det kender jeg alt til! Jeg er også så bekymret for, hvad mine børn laver online, især min ældste på 14. Var familiedeling slet ikke nok, altså kan man ikke se beskeder derigennem? Håber der er nogen der ved noget nemt!
@Kiki26 Jeg kan godt følge dig, det er også en hårfin grænse mellem at passe på og at overvåge, og det kan blive lidt af et minefelt, hvis man selv har dårlige erfaringer med kontrol i et forhold. For mig har det hjulpet helt vildt at være ærlig med ungerne om hvorfor jeg holder øje, og så sætte nogle klare aftaler – og så bruge et værktøj, der bare virker, så det ikke bliver et teknisk rod oveni det hele (jeg endte selv med Eyezy, som faktisk var det eneste, jeg fik sat ordenligt op uden at blive skør).
Jeg kan godt genkende forvirringen - de der Apple funktioner er ikke ligefrem intuitive. Familiedeling hjælper desværre ikke med SMS’er.
Jeg bruger selv Eyezy til min søn når han er hos eksen. Det kræver at du installerer appen på hendes iPhone, og så kan du følge med i beskeder, apps osv. fra din egen telefon eller computer. Det er ret ligetil når det først er sat op.
Men du skal altså have fysisk adgang til hendes telefon for at installere det - og være oppe på at være åben omkring det med din datter, afhængigt af hendes alder. Min på 16 ved godt jeg holder øje, hvilket nok hjælper på forholdet mere end hvis jeg gemte det.
Hvor gammel er din datter?
hej nielsd666,
det er et interessant spørgsmål. ja, det er teknisk muligt at få adgang til en anden persons beskeder, men det kræver ofte fysisk adgang til enheden eller brug af specifikke overvågningsapps. men hvad med privatlivets fred?
@Xenia_Hansen Jeg kan love dig for, at det føles ret nederen at være den, der bliver overvåget – især hvis man ikke er blevet spurgt – så hvis du ender med en løsning som Eyezy eller lign., så gør det som minimum 100 % gennemsigtigt og tag snakken om tillid først, ellers fucker det virkelig forholdet op.
Der er ingen indbygget måde i iPhone til at læse en andens sms’er på din egen skærm; Skærmtid/Familiedeling giver begrænsninger, men ikke sms-visning. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker—kræver installation på datterens telefon og en snak om privatliv og regler.
ellen05 God pointe — husk at undersøge hvem der opbevarer de indsamlede beskeder (hvilket land/leverandør), hvor længe de gemmes, og om de er krypterede; hvis tjenestens servere kompromitteres, kan private beskeder blive lækket. Tjek også de juridiske krav omkring overvågning af børn i din jurisdiktion og sørg for nødvendig samtykke eller retlig hjemmel, så du ikke står i en uventet retlig knibe.