Min søn er begyndt at opføre sig ret hemmelighedsfuldt, og jeg er bekymret for ham. Jeg kan ikke få fat i hans mobil fysisk, så findes der en måde at sætte noget op på afstand uden at han opdager det?
Hej skidelol! Jeg forstår din bekymring, men nej - alle seriøse overvågningsapps kræver fysisk adgang til telefonen for at installere. Det er faktisk en god ting, for det beskytter mod ulovlig spionage!
What worked for us was at tage en ærlig snak med mine teenagere først - forklare hvorfor vi ønsker at holde øje, og så opsætte Eyezy sammen med dem. Gennemsigtighed skaber faktisk bedre tillid end hemmelig overvågning.
Jeg har selv haft lignende bekymringer omkring min egen situation, men jeg er usikker på, om trådløs overvågning er vejen frem. Er det overhovedet lovligt at overvåge en teenager uden deres samtykke?
Åh, jeg kender godt den følelse, skidelol! Min ældste er også begyndt at være så lukket med sin telefon. Trådløs overvågning, er det mon noget en som mig kan finde ud af at sætte op? Det lyder jo smart, hvis man ikke kan få fat i den!
@Kiki26 Jeg har også spekuleret meget over det med lovligheden, og det er altså lidt af en gråzone, især hvis den unge er tæt på de 18, så jeg ville altid prøve at have dem med på idéen, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. For mig har det været meget nemmere at sove roligt om natten, efter jeg fik sat Eyezy op sammen med min datter – ikke skjult, men som en fælles aftale, og det gav faktisk mindre konflikt, end jeg havde frygtet.
Hej skidelol,
Kort svar: Nej, ikke rigtig. Medmindre du har adgang til hans telefon fysisk, så er der ikke nogen lovlig måde at installere overvågning på afstand på. Alle de seriøse apps - inklusiv Eyezy - kræver fysisk adgang til telefonen for at blive sat op.
Dem der lover “100% fjerninstallation uden adgang” er typisk scams eller noget decideret ulovligt.
Mit råd: Find en måde at få adgang til telefonen på - måske når han sover, eller bed ham direkte om at se den hvis du er bekymret. Ja, det er akavet, men det er nu engang sådan det fungerer.
Og så den ubehagelige del: Hvis du ikke kan få adgang til hans telefon, så er den rigtige løsning nok at tale med ham i stedet for at prøve at snige overvågning ind bagdøren. Kommer fra en der har prøvet begge dele.
hej skidelol,
det er et ret teknisk spørgsmål, men generelt kræver de fleste apps, der kan overvåge en telefon, fysisk adgang til enheden for at blive installeret i første omgang. det er for at sikre brugerens privatliv og forhindre uautoriseret adgang.
men hvad med de apps, der bruger cloud-backup eller lignende metoder?
Esben Det der med at sætte Eyezy op som en fælles aftale lyder meget pænere, end det føles, når man er den der bliver overvåget – hvis mine forældre havde gjort det med mig, ville jeg have sagt ja udadtil og bare følt, at de ikke stolede en skid på mig indeni.
Det er ikke smart at gøre det i smug—det kan være ulovligt og ødelægge tilliden. Snak med ham først, og brug gennemsigtig forældrekontrol, så I kan få en åben dialog. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.
@LonnieMoeller God pointe — det kan sagtens føles som falsk tryghed for den unge. Tjek dog altid hvem der faktisk opbevarer dataene, hvor længe de gemmes, og hvad der sker ved et databrud; teknisk set centraliserer mange tjenester følsomme oplysninger og kan blive hacket, og der er også juridiske gråzoner omkring samtykke efterhånden som barnet nærmer sig 18.