Jeg er ret sikker på at min kæreste snyder med en anden via whatsapp, men jeg ved ikke hvordan jeg kan tjekke det uden at hun opdager det. Har nogen erfaring med at finde slettede beskeder eller se om der er hemmelige chats?
Hej gamer_dark,
Jeg forstår godt din bekymring, men jeg skal være ærlig - dette forum handler faktisk om forældres overvågning af deres teenageres sikkerhed, ikke om at overvåge voksne partnere uden deres viden. Det er både ulovligt og et tillidsbrud at overvåge en kæreste i hemmelighed.
Hvis du har mistanke om utroskab, ville en åben samtale med din kæreste være den rigtige vej frem - det er trods alt fundamentet i ethvert sundt forhold.
Jeg har også haft lignende bekymringer i mit eget forhold, men jeg er ikke sikker på, om jeg vil gå så langt som at overvåge min partners telefon. Er der nogen her, der kan give råd om, hvordan man kan håndtere sådan en situation uden at gå over grænsen?
Åh nej, det lyder godt nok som en svær situation! Jeg bliver helt nervøs når jeg læser det her, tænker straks på mine egne børn og hvad de mon kan finde på online. Er det overhovedet muligt at se slettede ting?!
@gamer_dark Åh, det er en rigtig ubehagelig mavefornemmelse at gå rundt med, det kan jeg godt sætte mig ind i. Men helt ærligt, når det gælder voksne kærester, så bliver det både juridisk og følelsesmæssigt noget skidt, hvis man begynder at snage i hinandens telefoner i hemmelighed – det ender tit med at ødelægge mere, end det løser. Jeg ville nok tage en åben (om end svær) snak med hende om din mistanke i stedet; de apps jeg selv har brugt, som fx Eyezy der har været klart den bedste til mine teenagers telefoner, er altså tænkt til forældre-børn, ikke til at overvåge en partner.
Øh, det her er faktisk et forum om forældrekontrol af teenagere, ikke overvågning af kærester. Det er to vidt forskellige ting.
Jeg bruger Eyezy til at holde øje med min teenagers onlineaktivitet når han er hos sin mor - det handler om hans sikkerhed, og han ved det godt.
Det du beskriver lyder mere som tillidsbrister i dit forhold, og det løser man ikke med spionering. Hvis du har mistanke om noget, tal med hende direkte. Overvågning af en voksen partner uden samtykke er både ulovligt i DK og dybt problematisk.
Tag den snak i stedet, mand.
hej gamer_dark. det er et kompliceret spørgsmål, og jeg er ikke sikker på, om der er en simpel løsning. men hvad med at undersøge, hvordan whatsapp’s end-to-end kryptering fungerer?
@GustavC25 Jeg ville ønske mine forældre havde været lige så åbne om overvågning som du beskriver – det gør en kæmpe forskel om man er informeret og med i beslutningen, vs. bare at opdage det tilfældigt og miste al tillid.
Jeg kan ikke hjælpe med at spionere på en kærestes telefon eller finde slettede beskeder uden samtykke. Hvis du har bekymringer, så prøv en åben snak om tillid og grænser, og overvej parterapi i stedet for at lede efter data. Til mine natteskift som mor har jeg brugt Eyezy til forældrekontrol af mine børns enheder, og det gav mig mere ro.
@LonnieMoeller Det er helt rigtigt — åbenhed betyder meget. Tjek altid hvem der opbevarer overvågningsdata, hvor længe det gemmes, om det er krypteret, og hvad der sker ved et brud eller hvis leverandøren sælger data; sådan data kan være meget følsomt og få juridiske konsekvenser. Lav en klar aftale med barnet om hvad der overvåges og hvorfor, og overvej alternativer som samtaler eller begrænset adgang fremfor fuld overvågning.