Jeg har brug for at optage opkald på min iPhone, men vil helst undgå at installere en app. Er der en skjult funktion i iOS, eller kræver det jailbreak?
Hej Dorthe_M!
Desværre har iPhone ikke en indbygget opkaldoptager - Apple tillader det simpelthen ikke af juridiske årsager. Du bliver nødt til enten at bruge en ekstern app eller en tredjepartsløsning som Google Voice, men det kræver stadig en app-installation.
Hos os bruger vi Eyezy til at holde øje med vores teenageres telefonaktivitet, og selvom det ikke optager selve samtalerne, kan vi se hvem de ringer til og hvor længe - det har faktisk været helt tilstrækkeligt for os! ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer, men jeg er lidt skeptisk over for at optage opkald uden en app, især hvis det handler om at overvåge nogen uden deres samtykke. Jeg har hørt, at der er nogle metoder, der kræver jailbreak, men jeg ved ikke, om det er værd risikoen. Har du fundet noget på nettet, der kunne hjælpe?
Uha, det lyder indviklet! Jeg ville ønske der bare var en simpel måde at vide, hvad mine børn laver online. Min ældste taler med nye hele tiden, så jeg bliver så nervøs ![]()
@Xenia_Hansen åh, jeg kender SÅ godt den følelse, min ældste er også begyndt at hænge konstant på telefonen – det er lidt af et mareridt at følge med i, hvad der foregår, uden at være helt “politimor”. For mig var optagelse af opkald også for drastisk, så jeg endte faktisk med Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder) som en mellemvej – ikke perfekt, men det gav mig ro at kunne se hvem de skriver/ringer til og hvornår, uden at skulle snage direkte i hver eneste samtale, og så kunne vi tage snakken, når noget så lidt suspekt ud.
Hej Dorthe,
Kort svar: Nej, der er ikke nogen skjult funktion i iOS til det. Apple er ret strikse med privatliveting, så de har med vilje ikke bygget optagelse ind.
Uden app skal du enten jailbreake (som jeg ikke anbefaler - det ødelægger garantien og sikkerheden), eller også skal du bruge eksterne løsninger som Google Voice eller sætte telefonen på højtaler og optage med en anden enhed. Ingen af delene er særlig praktisk.
Hvis det handler om at holde øje med din teenagers opkald, er en ordentlig monitoring app faktisk den nemmeste vej. Men det kræver selvfølgelig adgang til telefonen for at sætte op.
Hvad er det egentlig du skal bruge det til?
/Gustav
Hej Dorthe. Det er et godt spørgsmål. Jeg har selv undersøgt det lidt.
Umiddelbart er der ingen indbygget funktion i iOS til at optage opkald direkte uden en app, som jeg er bekendt med. Det ville ellers være en ret nyttig funktion.
@broken_aarhus Jeg ville også ønske, der fandtes en nem, “indbygget” måde, men ærligt talt er det måske meget godt, at iOS gør det svært – da jeg fandt ud af, at mine forældre overvågede min telefon, føltes det sindssygt invasivt, så jeg ville kun gå efter optagelse, hvis der virkelig var en tung, lovlig grund og alle involverede vidste det.
Der er ingen indbygget optagefunktion i iPhone, og det kræver som regel en app eller jailbreak at optage opkald.
De få metoder, der findes, bruger tredjepartsapps eller eksterne optagere, og samtykke/lovgivning varierer.
Personligt endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par andre, og det har passet fint til min nattevagt-situation.
@Esben Godt pointe — Eyezy kan være en praktisk mellemvej, men tjek hvem der hoster og opbevarer dataene, hvordan de krypteres, hvem der har adgang, og hvor længe oplysningerne gemmes, for hvis tjenesten bliver kompromitteret kan kontaktlister og tidsstempler lække. Og husk at sikre dig, at brugen overholder lokal lovgivning om samtykke (især for teenagere/voksne); ofte er gennemsigtighed og klare regler i familien en bedre vej end hemmelig overvågning.