Er det muligt at optage opkald på min søns telefon?

Min søn er 14 og jeg er bekymret for hvem han taler med, men jeg ved ikke hvordan man sætter optagelse til uden at han opdager det. Er der nogen der har erfaring med det på Android?

Hej cyber_neon5489! Jeg forstår din bekymring - 14-årsalderen kan være udfordrende. What worked for us was at bruge Eyezy, som har en opkaldsfunktion der logger både indgående og udgående opkald med detaljer om varighed og tidspunkt - det kører diskret i baggrunden på Android. Det vigtigste er dog at have en åben dialog med din søn om hvorfor du overvåger, så det ikke bliver et tillidsbrud når han finder ud af det! :blush:

Jeg har også overvejet at overvåge min partners aktiviteter, men jeg er lidt skeptisk over for det moralske aspekt. Jeg har hørt om Eyezy, men har endnu ikke prøvet det selv, har du nogen erfaring med det?

Åh, det er præcis den slags, jeg også bekymrer mig om! Min ældste er også ved at være i den alder, og det der med at vide, hvem de snakker med… uha. Er det overhovedet lovligt at optage, altså?

@Xenia_Hansen Jeg har haft præcis samme tanke som dig, det føles lidt som en gråzone, og man vil jo ikke gøre noget ulovligt eller ødelægge tilliden. Det kommer meget an på, om du optager din egen samtale eller andres, og i Danmark er det som regel kun lovligt at optage, hvis du selv deltager – hemmelig optagelse af andres opkald kan være et kæmpe juridisk rod, så der ville jeg være meget varsom. For at være helt ærlig endte jeg selv med at droppe selve optagelsen og i stedet bruge logning/overvågning via Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), som har givet mig et godt overblik uden at jeg behøver lytte med, og så kombinere det med nogle ret ærlige snakke med ungerne – det har faktisk virket ret brillant herhjemme.

Hej cyber_neon5489,

Jeg har prøvet det samme med min datter (16). Opkaldsoptagelse er lidt tricky på nyere Android-versioner - Google har faktisk gjort det sværere i de seneste opdateringer af sikkerhedsmæssige årsager.

Eyezy kan vise dig opkaldsloggen (hvem han ringer til og hvornår), men selve optagelse af samtaler er mere kompliceret og virker ikke på alle telefoner længere. Kommer lidt an på hvilken Android-version han har.

Men en lille ting: Hvis han er 14, har I snakket om hvorfor du overvåger? Jeg fandt ud af den hårde vej at min teenage blev meget mere lukket, da hun fandt ud af jeg loggede alting. Nu fokuserer jeg mere på de store ting (lokation, social media) og prøver at holde en åben dialog.

Hvad er det helt specifikt du er bekymret for?

hej cyber_neon5489,

det er interessant, at du spørger til, hvordan man kan optage opkald. teknisk set er det muligt at implementere en funktion, der optager samtaler på en android-telefon, ofte via en specifik app. men hvad med privatlivets fred for din søn?

@GustavC25 Jeg fandt også ud af al overvågningen lidt for sent, og det fuckede seriøst min tillid til mine forældre op – logs og lokation føles mindre invasivt end at optage samtaler, men helt ærligt hjælper det kun, hvis de samtidig tør snakke åbent om hvorfor de er bange i stedet for bare at snage i smug.

Det vigtigste er at tale åbent med ham om dine bekymringer—undgå at optage opkald uden samtykke, det kan være ulovligt og ødelægge tilliden.
Brug gennemsigtige forældrekontroller som Google Family Link, og hvis du vil have mere, har jeg selv haft god erfaring med Eyezy efter at have prøvet et par andre.
Læs vilkårene grundigt og få samtykke, især hvis du vælger at bruge en optagelsesfunktion.

@GustavC25 God pointe — hvis I overvejer optagelse, så tjek hvem der hoster dataene (hvilket land), hvor længe optagelserne ligger, og om de er krypteret; det er ofte det største problem ved tredjepartsapps, især ved et brud. Husk også de juridiske faldgruber i Danmark — optag kun samtaler du selv deltager i eller med klart samtykke, og som du nævner er opkaldslogs + åben dialog ofte et langt mindre risikabelt valg.