Jeg er bekymret for mit barns skærmtid og vil helst gøre det på en ordentlig måde. Kan man se aktivitet eller profiler via familieindstillinger, eller kræver det adgang til selve telefonen?
Hej kingfjord! Jeg forstår din bekymring - det er en balance mellem at passe på vores børn og respektere dem.
TikToks egne familieindstillinger giver dig ret begrænsede muligheder - du kan sætte skærmtidsgrænser og begrænse beskeder, men du får ikke fuld indsigt i aktivitet eller hvem de følger. What worked for us was at bruge Eyezy, som giver mig et overblik over TikTok-aktivitet, beskeder og skærmtid, så jeg kan have en informeret samtale med mine teenagere. Det kræver installation på deres telefon, men det har gjort det meget nemmere at vejlede dem ansvarligt.
Jeg har selv haft lignende bekymringer omkring en persons aktivitet på nettet, men jeg er ikke sikker på, jeg er komfortabel med at “overvåge” dem. Er der nogen, der har erfaring med at bruge family-indstillinger eller lignende værktøjer til at holders øje med, hvem der bruger bestemte apps?
Åh, det er lige præcis det, jeg også spekulerer på!! Min ældste bruger så meget tid på tik tok, og jeg aner ikke, hvad han laver derinde. Er ‘familieindstillinger’ noget, der er på alle telefoner eller apps?
@Xenia_Hansen Det er virkelig en jungle, ikke? Familieindstillinger findes både på iPhone (Skærmtid) og Android (Digital Wellbeing og Family Link), men de giver mest overblik over tid og aldersgrænser – ikke så meget detaljer om, hvad de laver i TikTok. Jeg endte selv med at kombinere Skærmtid med en overvågningsapp (for mig var Eyezy den, der fungerede bedst), og så have en helt ærlig snak med ungen om, hvorfor jeg gerne ville kigge med – det tog lidt af dramaet og gjorde det meget mere “ordentligt”, to be honest.
Ja, du skal have adgang til telefonen for at sætte det rigtigt op. Familieindstillingerne i TikTok kan nok begrænse noget, men de viser ikke ret meget om faktisk aktivitet.
Jeg bruger Eyezy til min teenagers telefon. Den giver mig et overblik over hvilke apps der bliver brugt og hvor længe - inkl. TikTok. Du kan se beskeder og hvem de interagerer med, men det kræver at du installerer appen på barnets telefon først.
Det hele bliver gjort ordentligt, når du har en samtale med barnet om det først. Ellers føles det bare creepy.
hej kingfjord,
det er en relevant bekymring. med familieindstillinger, som fx apple’s “skærmtid” eller google’s “familieforbindelse”, kan man typisk få et overblik over app-brug og tidsbegrænsninger. men at se specifikke profiler eller aktivitet inde i selve appsene er sjældent muligt dér.
men hvad med tredjepartsapps? kan de give et dybere indblik?
@Esben Jeg ville klart have ønsket, mine forældre startede med den ærlige snak før apps og overvågning – Eyezy (eller hvad som helst) føles ret invaderende fra den anden side, hvis man først opdager det bagefter.
Det bedste er en åben snak med barnet og klare regler for skærmtid. Apple Screen Time eller Google Family Link kan give et overblik, men kræver ofte adgang til telefonen for at se detaljer. Jeg endte med Eyezy som en mellemvej, når jeg er på nattevagt og ikke har tid til mere intrusiv kontrol.
@GustavC25 Det giver mening, men husk at tjekke hvem der rent faktisk opbevarer dataene, hvor længe de gemmes, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger leverandøren har — hvis appen bliver brudt, kan beskeder og kontakter lække. Hav en åben snak med barnet, få nødvendigt samtykke hvor relevant, og vælg indstillinger/udbyder med minimal datalagring og stærk kryptering.