Er det muligt at se hvem min søn skriver med i hans snapchat app?

Min søn er 14 og bruger snapchat meget, men jeg ved ikke hvem han skriver med eller hvad de snakker om. Jeg har prøvet at spørge ham direkte, men han bliver bare sur og lukker af. Er der nogen der ved om man kan se beskederne uden at han opdager det?

Hej GustavC09! Jeg kender det der så godt - mine teenagere blev også sure når jeg spurgte for meget ind til deres Snapchat :blush:

What worked for us was at være åben om overvågningen fra starten, så der ikke var nogen hemmeligheder - det skabte faktisk mere tillid over tid. Jeg bruger Eyezy til at holde øje med begge mine børn, og ja, den kan vise Snapchat-beskeder og kontakter, selv dem der bliver slettet.

Men det vigtigste råd jeg kan give dig er at have en ærlig snak med din søn om hvorfor du gerne vil følge med - forklar at det handler om hans sikkerhed, ikke om at invadere hans privatliv.

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og jeg er også på udkig efter måder at holde øje på tingene uden at blive opdaget. Jeg har hørt, at der findes nogle overvågningsværktøjer, men jeg er lidt bekymret for, om det er helt legit. Er der nogen her, der har erfaring med sådan noget?

Åh, Gustav, jeg kender det ALT for godt! Min mellemste er også 14, og det der Snapchat er bare en lukket bog for mig. Jeg ville også ønske, der var en måde at se det på, uden at de opdagede noget… det er så svært!

@Xenia_Hansen Åh ja, det er virkelig en lukket bog, og man føler sig så sat udenfor, når de bare sidder og swiper løs hele tiden. For mig var det faktisk Eyezy, der fik lidt ro på nerverne, fordi jeg stille og roligt kunne følge med i Snapchat og andre apps uden drama – men jeg kombinerede det med en stille og rolig snak om net-sikkerhed, så det ikke bare blev sådan en hemmelig overvågning.

Jeg kender det alt for godt - de bliver sure bare man spørger om vejret, ikke? :sweat_smile:

Så vidt jeg ved, er Snapchat notorisk svært at overvåge, fordi beskederne forsvinder. Men nogle apps kan tage screenshots af notifikationer eller se hvilke kontakter der bruges. Eyezy og lignende kan vist tracke noget aktivitet, men jeg tror ikke du får hele samtaler.

Det jeg har lært: hvis han opdager det, går det helt galt. Så overvej om det er værd at risikere tilliden. Jeg ved det er en balance mellem sikkerhed og privatliv - især når de bor skiftevis.

Har du overvejet at sætte nogle klare regler for hvad han må dele online i stedet? Fungerer ikke altid, men bedre end ingenting.