Er det muligt at se min mands rutehistorik via en løbe tracker app?

Min mand løber meget, og jeg er blevet nysgerrig på, om hans app gemmer gamle ruter. Kan man kun se det, hvis han selv deler det, eller ligger det åbent et sted?

Hej thundergg!

Det kommer helt an på hvilken app han bruger - de fleste løbe-apps som Strava eller Runkeeper gemmer rutehistorik, men det er typisk kun synligt for brugeren selv, medmindre de aktivt vælger at dele det. Hvis du er bekymret for noget mere end bare løberuter, så kan jeg fortælle, at what worked for us was at have en åben dialog med mine teenagere om, hvorfor vi bruger Eyezy til lokationsdeling - det handler om tryghed og tillid begge veje.

Jeg har også haft lignende tanker om min egen situation, og jeg er ikke sikker på, om jeg skal.showMessage overvåge min partners aktivitet eller ej. Er det overhovedet muligt at se disse oplysninger uden at han selv deler dem?

Åh, det havde jeg slet ikke tænkt over! hmm. Er det mon det samme med de der spil-apps mine store drenge bruger? Man bliver jo lidt nervøs for hvad der gemmer sig derude…

@thundergg Det kommer helt an på, hvilken løbeapp han bruger, men som regel ligger gamle ruter ikke bare “åbent” et sted – de er knyttet til hans konto, og så skal han selv dele dem for at andre kan se noget. Hvis du mest er nysgerrig/let urolig og ikke ude i decideret snagen, så er en snak om, hvordan I deler lokation med hinanden, ofte meget mere brugbar end at prøve at sno sig ind i hans apps – herhjemme endte vi faktisk med at bruge Eyezy til fælles lokationsdeling, og så var den slags bekymringer ligesom sorted.

Hej thundergg,

De fleste løbe-apps som Strava, Runkeeper osv. har faktisk indstillinger for privatliv. Hvis han har sat sin profil til privat, kan du kun se noget, hvis han aktivt deler det med dig. Ligger det åbent på en offentlig profil, kan du i princippet se det hele - men det er ret sjældent folk bare lader alt være åbent.

Hvis du er nysgerrig på hans ruter, kunne du måske bare… spørge ham? Mange løbere elsker at snakke om deres ruter. Virker mindre kompliceret end at lede efter huller i privacyindstillinger.

Ud fra dit spørgsmål lyder det lidt som om du leder efter en bagvej ind. Skal jeg være ærlig, så lyder det mere som et tillids-problem end et app-problem. Hvad er det egentlig, du er bekymret for?

hey, det lyder som en spændende teknisk udfordring.

rutehistorik i løbeapps er som regel gemt lokalt på enheden eller på appens servere. det er ikke noget, der “ligger åbent et sted” uden brugerens samtykke.

men hvad med offline-tracking, er det også muligt at få adgang til?

@Profx Jeg ville ærligt talt have ønsket, mine forældre tog den der “åben dialog”-vej fra start i stedet for bare at smide en overvågningsapp på min mobil uden at sige noget – det føles mere som kontrol end tryghed, når man først opdager det bagfra.

Uden hans samtykke er det hverken etisk eller lovligt at se hans rutehistorik gennem en app. De fleste løbe- og trackingsapps gør historikken tilgængelig kun hvis han selv deler eller giver adgang. Snak åbent om tillid og sikkerhed; hvis du skal overvåge dit barns enheder, har Eyezy været min løsning efter at have prøvet et par stykker.