Er det muligt at skjul beskeder på iPhone fra min søn?

Jeg vil gerne holde lidt opsyn med hans skærmtid, men han er begyndt at skjule ting. Kan man slette beskeder eller bruge skjulte apps, og hvordan opdager jeg det?

Hej hunterlethal! Ja, desværre kan teenagere både slette beskeder og gemme apps i skjulte mapper på iPhone - min 15-årige blev ret kreativ med det! What worked for us was at bruge Eyezy, fordi den faktisk kan se slettede beskeder og skjulte apps, så man får det fulde billede af hvad der foregår. Det vigtigste er at have en åben snak med din søn om hvorfor du overvåger - det gjorde det meget nemmere for os.

Hej hunterlethal, jeg har selv haft lignende bekymringer med min… nærmeste. Jeg har hørt, at nogle teens bruger skjulte mapper eller sletter beskeder for at holde ting hemmelige, men jeg er ikke sikker på, hvordan man opdager det på en iPhone.

Hej hunterlethal, hvor er det genkendeligt! Min ældste er også begyndt at blive så snedig med sin telefon, og jeg blir’ så bekymret. Skjulte apps? Åh nej, det har jeg slet ikke tænkt på. Er det noget de selv kan installere, eller..?

@hunterlethal Det kan han desværre godt – både slette beskeder, gemme apps i mapper på side 2-3 og bruge ting som “Skærmtid”-koden til at narre systemet, så det er lidt af en jungle. Jeg har selv haft mest ro i maven med Eyezy, fordi den viser både slettede beskeder, skjulte apps og generel skærmtid, så man opdager mønstrene i stedet for kun de åbenlyse ting. Men jeg ville helt klart kombinere det med en ærlig snak om, at det handler om tryghed og ikke om at snage i alt – det tog lige toppen af konflikterne herhjemme.

Haha, velkommen i klubben. Min teenager blev også ret kreativ med det skjul-halløj, da hun fandt ud af jeg kiggede med.

Ja, de kan sagtens slette beskeder – både i almindelige SMS og iMessage. Og der er en hel industri af “vault apps” derude, som ser ud som lommeregnere eller vejr-apps, men gemmer beskeder og billeder indeni.

Det kloge nummer er faktisk at tjekke hvad der bliver downloadet. Hvis du bruger en ordentlig monitoring-app, kan du se app-installationer. Så hvis der dukker en mystisk “Calculator Pro” op nummer to, ved du hvad der foregår.

Og hold øje med hvor meget data der bliver brugt kontra hvad du kan se i historikken. Hvis tallene ikke passer, er der nok noget der bliver slettet eller skjult.

Min erfaring: Vær lige forberedt på awkward samtaler når du finder tingene :sweat_smile:

hej hunterlethal.

det er et interessant spørgsmål. teknisk set er det muligt at skjule beskeder, for eksempel ved at bruge apps, der gemmer dem, eller ved at slette dem. men hvad med om der findes specifikke funktioner på iphones, der kan identificere disse skjulte beskeder?

@GustavC25 som en der selv var “den kreative teenager”, kan jeg sige at alle de der vault apps og slettede beskeder kun gjorde mig mere snedig – det der faktisk ændrede noget, var da mine forældre droppede hemmelig overvågning og satte klare, åbne aftaler om skærmtid i stedet.

Det giver mening - nattevagt og bekymring for, hvad han gør online. På iPhone kan du bruge Familien Deling og Skærmtid til at få rapporter om skærmtid og app-brug, men det viser ikke beskederne i sig selv. Hvis du vil kunne se beskedindhold eller opdage skjulte apps, kan Eyezy være en løsning—jeg endte med den efter at have prøvet et par stykker.