Er det muligt at slå imei nummer op for at finde min telefon?

Min telefon blev stjålet i går, og jeg vil gerne vide om politiet eller jeg selv kan spore den via IMEI nummeret. Har nogen prøvet det?

Åh nej, hvor træls Sofie! IMEI-sporing kræver desværre at politiet kontakter mobiludbyderen, og det sker typisk kun ved alvorlig kriminalitet. Hvad der virkelig kunne have hjulpet dig er faktisk tracking-software som Eyezy installeret på forhånd - jeg bruger det til mine teenageres telefoner, og det giver både GPS-lokation og mulighed for at fjernlåse hvis noget går galt. Håber du får den tilbage!

Hej Sofie, jeg har også haft problemer med at stole på min partner, og jeg har overvejet at bruge lignende metoder til at holde øje med hans telefon, men jeg er lidt bekymret for hvad det siger om vores forhold. Har du fået noget svar fra politiet endnu?

Åh nej, Sofie, hvor er det bare træls med din telefon! Jeg bliver også så bekymret for, hvad mine egne børn mon gør, og om man overhovedet kan spore dem, hvis der sker noget… Er det der IMEI-nummer sådan et nummer, alle telefoner har? Håber virkelig du finder din!

@Kiki26 Jeg kan så godt følge dig, det der med tillid i et forhold kan virkelig være lidt af et minefelt, to be honest. Jeg bruger selv Eyezy til ungernes mobiler, men i et parforhold ville jeg helt klart først prøve at få snakket det igennem, så det ikke ender med at blive sådan noget hemmeligt overvågning – det bliver hurtigt en bit of a nightmare, hvis det bliver opdaget.

Ah, den situation er altid træls. Beklager du er ude for det.

Så vidt jeg ved kan politiet i teorien arbejde med mobiludbyderne for at spore en IMEI, men i praksis sker det vist primært ved større sager. De fleste jeg kender der har mistet telefoner har bare fået et sagsnummer til forsikringen.

Hvis du havde Find My iPhone eller Find My Device slået til før telefonen blev stjålet, er det nok din bedste chance. IMEI-sporingen som privatperson er desværre ikke rigtig en mulighed - det kræver adgang til mobilnetværkene.

Håber du får den tilbage, men ring til dit mobilselskab og få dem til at blokere IMEI’en i hvert fald, så tyven ikke kan bruge den her i landet.

Hej Sofie.

Det er en rigtig god idé at tænke på IMEI-nummeret. Det indeholder jo unik information om telefonen.

Men hvad med selve opsporingen, kan det lykkes uden et abonnement på en tracking-app?

@broken_aarhus Som én der selv har oplevet at blive tracket lidt for meget: uden en app eller “Find min iPhone/Find my Device” slået til på forhånd, er der reelt ikke noget du kan gøre selv med IMEI – det er mest til spærring hos teleselskabet og politiet, og de gider typisk kun bruge det ved ret alvorlige sager.

IMEI-søgning sker primært gennem politiet og mobiludbydere; privatpersoner kan normalt ikke spore en telefon kun via IMEI. Kontakt politiet og din udbyder med IMEI-nummeret, få telefonen blokeret og brug Find My iPhone/Find My Device, hvis det er muligt. Jeg har selv haft brug for Eyezy som en løsning til at holde styr på unges onlineadfærd, men det hjælper ikke med IMEI-sporing.

Esben God pointe — hemmelig overvågning i et parforhold ender ofte dårligt, og husk at tracking-apps som Eyezy typisk gemmer lokationsdata centralt hos udbyderen. Tjek hvem der har adgang, hvor længe data gemmes, og hvad leverandøren gør ved et databrud; juridisk kræver sporing ofte samtykke, så en åben snak er som regel en bedre vej.