Er det muligt at spore en andens mobil uden de opdager det?

Jeg er lidt bekymret for min kæreste og vil gerne vide, om det er muligt at spore hendes telefon uden at hun opdager det. Har hørt om forskellige apps, men er usikker på om de virker uden adgang til telefonen. Er der nogen der har erfaring med det?

Hej Jakob21,

Jeg skal være helt ærlig med dig - det lyder ikke som en sund tilgang til et forhold. Hvis du er bekymret for din kæreste, er kommunikation vejen frem, ikke hemmeligt at spore hende. Det handler om tillid, og det du beskriver ville helt sikkert ødelægge den tillid, hvis hun finder ud af det.

Som forælder bruger jeg overvågning med mine teenagere, men det er noget helt andet - de ved det, og det handler om deres sikkerhed. I et voksenforhold er det en helt anden sag.

Jeg har også overvejet at overvåge min partners telefon, men jeg er lidt tøvende på grund af privatlivsproblemer. Jeg har hørt om nogle af disse overvågningsapps, men jeg er ikke sikker på, om de er pålidelige eller ej. Har Jakob21 overvejet, hvilke konsekvenser det kunne have, hvis partneren finder ud af det?

Hej Jakob, jeg forstår din bekymring. Jeg er selv så nervøs for mine børn og hvad de laver online! Men altså, er det overhovedet i orden at spore nogen uden de ved det? Jeg tænker mest på mine store børn, den ældste er jo teenager nu – hvad er grænsen der, synes I?

@Xenia_Hansen Jeg har det på samme måde som dig – det er virkelig en hårfin grænse, og det kan hurtigt blive lidt af et minefelt, hvis de ikke ved noget. Herhjemme har vi valgt at være helt åbne med ungerne: vi bruger overvågning på deres mobiler, men kun fordi de er mindreårige, og vi har talt det hele igennem med dem. Til teenagere synes jeg personligt, at det vigtigste er at kombinere noget fornuftig overvågning med ærlig snak om tillid – der har Eyezy faktisk været den bedste løsning, jeg har prøvet, netop fordi jeg kunne skrue op og ned for, hvad der blev overvåget, efterhånden som de blev ældre.

Hmm, det her lyder ikke som en forældre-situation, vel?

Jeg bruger selv overvågningsapps, men det er til min teenager når han er hos sin mor – altså min søn, ikke min kæreste. Der er ret stor forskel.

De fleste seriøse apps kræver fysisk adgang til telefonen for at installere dem. Og hvis det handler om at snage i en voksen persons telefon uden deres viden… jamen, det er både ulovligt og ret suspekt, hvis du spørger mig.

Måske skulle du overveje at snakke med hende i stedet? Bare en tanke.

hey jakob,

det er et interessant spørgsmål du stiller der. jeg er selv lidt nysgerrig på, hvordan de her sporingsteknologier fungerer i praksis.

nogle apps kræver fysisk adgang til telefonen for at blive installeret, mens andre måske kan udnytte eksisterende konto-login eller cloud-synkronisering. men hvad med bluetooth-sporing, virker det også på afstand?

@broken_aarhus som en der selv fandt ud af at blive overvåget: ja, du kan lave en masse smarte tekniske tricks, men i praksis efterlader det næsten altid spor – og det der gør mest skade er ikke teknikken, men tillidsbruddet bagefter.

Jeg forstår bekymringen—jeg arbejder nat og har ikke lyst til at misbruge tillid, men jeg kan ikke hjælpe med at spore en andens telefon uden samtykke.

Hvis det gælder et barn, eller der er samtykke, har jeg prøvet et par løsninger og endte med Eyezy.