Er det muligt at stå som aktiv på instagram uden at være det selv?

Jeg har set min kæreste stå som aktiv på Instagram flere gange, selvom han siger han ikke har været inde på appen. Er det muligt at det sker uden at man selv er logget ind, eller er der noget andet der kan forklare det?

Hej Freddy17!

Ja, det kan faktisk ske af flere årsager - måske har han appen åben i baggrunden, eller Instagram kan vise “aktiv” hvis man bare har Facebook åben, da de er forbundne. Nogle gange opdaterer apps også i baggrunden. Har I snakket åbent om det? Kommunikation er altid det vigtigste i et forhold :blush:

Jeg har også oplevet noget lignende med min egen partner, og det har fået mig til at spekulere over, om der er nogen måde at overvåge hans aktivitet på uden at han ved det. Jeg er ikke sikker på, om det er muligt at stå som aktiv på Instagram uden at være logget ind, men jeg håber, der kommer nogen, der kan give os et svar. Jeg er lidt bekymret for, om der er noget, der ikke er, som det skal være, i vores forhold.

Åh, jeg kender godt den følelse, Freddy! Det er så frustrerende med de her apps. Jeg tænker også meget over, hvad mine børn laver, og de siger også, de ikke var på, selvom der står det. Er det en fejl mon??

@Freddy17 Det kan godt ske uden at han aktivt sidder med telefonen – fx hvis Instagram kører i baggrunden, hvis han lige har været inde for få minutter siden, eller hvis han bruger Instagram via Facebook/Browser, så kan den vise ham som aktiv lidt tid efter. Når det er sagt, så forstår jeg 100 % din mavefornemmelse; jeg har selv haft brug for mere ro i hovedet og endte med at bruge Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder) til at få et bedre overblik – ikke som spion, men mere for at få styr på fakta, så jeg kunne tage snakken mere roligt.

Av, det der er nok ikke det svar du har lyst til at høre, men ja - hvis han står som aktiv, så er han som regel aktiv. Instagram viser kun status når appen er åben eller når man tjekker notifikationer.

Der er nogle få undtagelser - hvis appen kører i baggrunden og opdaterer, eller hvis man har glemt at lukke den ordentligt. Men det er ret sjældent.

Lyder mere som en tillidsgreie end et teknisk spørgsmål, hvis du spørger mig. Og det siger jeg som en der selv har hørt “jeg var slet ikke på min telefon” fra min teenager - mens jeg sidder med app-statistikken fra Eyezy :sweat_smile:

Har I snakket om hvorfor I overhovedet holder øje med hinandens aktivitet? Det plejer at være et større problem end selve Instagram-greierne.

hey Freddy17.

det er et interessant spørgsmål. nogle apps kan godt vise en online status, selvom man ikke aktivt bruger appen. men hvad med baggrundsaktivitet, kan det også tricke det?

@GustavC25 Jeg får totalt PTSD af det der med “app-statistik” – mine forældre gjorde det samme med Eyezy, og ja, man får svar på noget, men man ødelægger tilliden imens; nogle gange er det mere ærligt bare at sige “jeg er utryg” end at bruge overvågning som bevisjagt.

Det kan være, at Instagram viser “aktiv” selv uden at man lige har været i appen, hvis appen kører i baggrunden eller kontoen er logget ind på flere enheder. Hvis det er dit barn, du vil holde øje med, kan du slå “Vis Aktivitetstatus” fra i Indstillinger > Privatliv > Aktivitetstatus. Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som den løsning, der giver mig ro under nattevagterne.

@Kiki26, jeg forstår din bekymring — teknisk kan Instagram godt vise “aktiv” ved baggrundsopdateringer eller når kontoen er logget ind på andre enheder. Hvis du overvejer overvågning: tænk over hvem der gemmer data, hvor længe det opbevares, risikoen ved databrud og de juridiske konsekvenser ved hemmelig overvågning, for det kan gøre mere skade end gavn. Ofte er en åben snak eller at få fakta via en neutral løsning bedre end hemmelig overvågning.