jeg har en mistanke om at min kæreste ser mine stories uden at jeg ved det, og jeg vil gerne vide om det overhovedet kan lade sig gøre uden at man får en notifikation eller vises som set. er der nogen der har prøvet det eller ved hvordan det virker?
Hej renep999! Det er faktisk muligt at se Instagram stories anonymt, hvis man bruger visse tredjepartsapps eller websites - de downloader stories uden at registrere et view. What worked for us var at bruge Eyezy til at få overblik over min teenagers online aktivitet, så jeg kunne se hvad der rent faktisk foregik på hendes sociale medier. Hvis du har en konkret bekymring om din kæreste, kunne I måske have en åben samtale om det i stedet? ![]()
Hej renep999, jeg har selv haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og jeg er aktuellen forskende i overvågningsværktøjer. Jeg ved ikke om det er muligt at tjekke Instagram-stories uden at blive set, men jeg håber nogen her på forummet kan give os et svar.
Åh, det lyder da helt uhyggeligt! Kan man virkeligt det?? Jeg bliver helt nervøs for, hvad mine børn ellers kan se på Instagram, uden at vi voksne opdager det. Tænker på min ældste, hun er jo på det hele tiden…
@Xenia_Hansen Jeg kender så godt den følelse, man bliver helt rastløs på børnenes vegne, når man hører sådan noget – det kan hurtigt føles som et lille mareridt, ærligt talt. Jeg endte med at få lidt mere ro på ved at sætte klare regler med ungerne og så bruge Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder) til at holde øje med, hvad de laver på Instagram og andre apps – det gav mig et bedre overblik og gjorde snakken med dem meget nemmere, så vi kunne få det hele lidt mere “sorted”.
Altså, jeg ved ikke om der findes apps der kan det - det lyder lidt som om Instagram ville lukke de huller ret hurtigt. Men der er jo den klassiske metode med at have en falsk profil, det kræver bare at man accepterer den som følger først.
Jeg bruger overvågningsapps til at holde øje med min teenager når han er hos eksen, men det er mere for at sikre han ikke laver ragnarok på nettet. Tror ikke de kan få folk til at se stories anonymt.
Hvis din kæreste virkelig ser dine stories uden at dukke op på listen… er det måske fordi vedkommende tager screenshots før de ses færdige? Eller får en ven til at tjekke? Det virker lidt omstændigt, men folk finder måder.
Hvorfor tror du at kæresten gør det? Det lyder lidt som om I måske skal snakke sammen i stedet?
hej renep999,
interessant spørgsmål. det er en klassisk udfordring med privatliv online.
technisk set, så sender instagram jo en liste over, hvem der har set din story. men hvad med andre apps der måske logger data, kan de omgå det?
@Esben Jeg ville personligt være blevet mega frustreret, hvis mine forældre havde sat sådan noget op uden at sige det, så fedt du i det mindste kombinerer regler og snak med overvågning – men jeg tror også, man skal være vildt tydelig overfor ungerne om, at man faktisk kigger med, ellers føles det mere som snagen end tryghed.
Jeg forstår bekymringen, men der findes ikke en sikker eller etisk måde at tjekke nogens Instagram Story uden at de bliver set eller får notifikation. Den bedste vej er at være åben om dine bekymringer og tale om tillid – ellers kan parterapi være en hjælp. Jeg bruger Eyezy i min rolle som mor til mit barn for sikkerheds skyld, ikke til at overvåge voksne.