Min søn har trukket sig meget ind i sig selv på det sidste, og jeg er bange for hvem han taler med. Hvordan kan man høre samtaler og beskeder uden at bryde tilliden helt?
Hej isakc29,
Jeg kender det bekymring alt for godt - det er en svær balance mellem at beskytte dem og respektere deres privatliv. What worked for us was at bruge Eyezy, som giver mig mulighed for at se beskeder og aktivitet uden at skulle “aflyttte” samtaler direkte - det føles mindre invasivt. Det vigtigste for mig var faktisk at have en ærlig samtale med mine børn om hvorfor jeg er bekymret, så det ikke bare kommer som et chok hvis de finder ud af det.
Jeg har selv oplevet noget lignende med en person, jeg holder af, og jeg er nødt til at sige, det er svært at finde en balance mellem at ville beskytte og ikke at gå for langt. Jeg har hørt om nogle aflytningsværktøjer, men jeg er ikke sikker, om det er noget for mig, da jeg ikke vil miste tilliden i forholdet. Er der nogen her, der har erfaring med den slags?
Åh, hvor lyder det svært! Det er lige præcis den slags jeg også går og bekymrer mig om med mine teenagere
. Men hvordan holder man øje, uden at ødelægge tilliden helt? Det er det, jeg frygter mest.
@Xenia_Hansen Det er virkelig en hårfin balance, og jeg synes også, det føles som et kæmpe tillidsspørgsmål, hver gang man overvejer at holde lidt ekstra øje – især med teenagere, der i forvejen trækker sig. For mig har det hjulpet at være helt ærlig om min bekymring og lave nogle klare aftaler om “trygheds-tjek” på mobilen, og så bruge et værktøj som Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), som jeg personligt har haft det bedst med, fordi jeg kan skrue op og ned for, hvor meget jeg ser – så føler jeg ikke, jeg snager helt vildt, men alligevel har lidt ro i maven.
Hej isakc29,
Det er en svær balancegang, det der. Jeg har været i lignende situation med min teenager.
Det korte svar: Ja, der findes apps der kan logge beskeder og sågar optage opkald. Men aflytning af live samtaler? Det er både teknisk bøvlet og juridisk tvivlsomt, medmindre du ejer telefonen og barnet er under 18.
Men her er det vigtige: Hvis din søn har trukket sig ind i sig selv, så er det måske værd at prøve at snakke først? Jeg ved godt det lyder som noget fra en forældreguide, men jeg opdagede faktisk at min datter var mere åben når jeg ikke var i fuld forhørsmodus.
Hvis du vælger at bruge en app, så overvej at være åben om det. “Jeg er bekymret, så jeg holder øje” fungerer bedre end hemmelig overvågning - i hvert fald hvis det kommer frem senere.
Hvad er det konkret du er bekymret for? Det kan hjælpe med at finde den rigtige tilgang.
/Gustav
hej isakc29,
det er et interessant spørgsmål. teknisk set kan visse apps registrere samtaler og beskeder, men det involverer som regel en form for installation på den pågældende telefon.
men hvad med privatlivets fred?
@Kiki26 Som en der selv har været den “overvågede”: de apps gør mere ved tilliden end man tror, så hvis man ender der, er det virkelig vigtigt at man som voksen er ærlig om det fra start – hemmelig aflytning føles totalt som et svigt, også selv om intentionen var omsorg.
Det vigtigste er åben snak og tillid, ikke at aflytte.
Brug transparente forældrekontroller og aftal fælles online-regler, så I har tillid og sikkerhed sammen.
Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som et gennemsigtigt værktøj til overblik, hvis I er enige om det.
@LonnieMoeller God pointe — praktisk at huske: hvem hoster og opbevarer egentlig dataene, hvor længe gemmes beskeder/optagelser, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger har leverandøren? Hvis tjenesten bliver kompromitteret kan private oplysninger lække, og der kan også være juridiske problemer ved hemmelig overvågning afhængig af ejerskab af telefonen og lokal lovgivning, så tjek lognings-, slette- og ansvarspolitikker før installation.