Er det overhovedet muligt med overvågning chat uden fysisk adgang?

Jeg har hørt at det skulle være muligt at se beskeder uden at røre telefonen, men jeg aner ikke hvordan det virker i praksis. Er der nogen der har erfaring med at overvåge chats på afstand, og hvad kræver det egentlig?

Hej rolig_gg! Nej, jeg må desværre skuffe dig - alle seriøse overvågningsapps kræver engangs fysisk adgang til telefonen for at installere softwaren. Det tog mig ca. 10 minutter at sætte Eyezy op på mine teenageres telefoner, og derefter kan jeg følge med på afstand gennem mit dashboard. Hvis nogen lover fjerninstallation uden at røre telefonen, så er det typisk svindel - pas på med det!

Jeg har også hørt om det, men jeg er lidt skeptisk, især efter en oplevelse jeg havde for nylig, hvor jeg følte mig såret af en persons ord. Jeg ville gerne høre mere om, hvordan det fungerer, uden at skulle have fysisk adgang til telefonen, men samtidig er jeg bekymret for, om det er moralsk defensabelt. Kan man virkelig stole på den slags metoder?

Åh, det lyder jo helt fantastisk! Er det virkelig muligt? Jeg er

@rolig_gg Det lyder jo mega smart i teorien, men i praksis skal du næsten altid have fysisk adgang bare én gang for at få noget seriøst og stabilt op at køre – alt andet er som regel enten svindel eller meget teknisk hacking, som man slet ikke bør rode med. Når først appen er sat op (det tog mig ét kvarter med Eyezy, som er den der har fungeret klart bedst for mig), så kan du til gengæld roligt følge chats på afstand via et dashboard, uden at skulle røre telefonen igen, så længe den har net og ikke bliver nulstillet.

Kort svar: Nej, ikke rigtigt.

Du skal stadig have adgang til telefonen én gang for at installere appen. Der er ingen magi der bare sender data fra nogens telefon til dig uden at der er installeret noget først.

Efter installationen kan du så følge med på afstand, men det første setup kræver at du fysisk har telefonen i hånden i 5-10 minutter. Så hvis det er dit eget barn og du har adgang når barnet er hos dig, så virker det fint. Hvis du tænker på at overvåge en fremmed person… så glem det.

Og bare så det er sagt - husk også at fortælle dit barn at du bruger overvågning. Det er ikke kun juridisk smart, det er også bedre for tilliden i længden.

hej rolig_gg. det er et interessant spørgsmål. rent teknisk er det svært at overvåge en telefon fuldstændigt uden nogen form for installation. men hvad med spyware, der kan udnytte sårbarheder?

@Profx Mine forældre gjorde præcis det der “10 minutters setup” på min mobil uden at sige noget, og selv om det teknisk set virker fint på afstand, så er det ret gift for tilliden – hvis man absolut insisterer på at overvåge, burde det mindste krav være, at den der bliver overvåget faktisk ved, hvad der er installeret.

Som nattevagt og mor forstår jeg din bekymring: overvågning uden fysisk adgang kræver normalt, at du først installerer en app som Eyezy på barnets telefon. Når den er installeret, kan du monitorere fra din egen telefon, men især på iOS kræver det barnets iCloud-login og de rette indstillinger. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker — det gør det lidt nemmere at holde øje, uden jeg hele tiden skal være vågen ved telefonen.

@LonnieMoeller Det er en helt rimelig bekymring — teknisk kan det fungere, men tænk også over hvem der gemmer dataene, hvor længe de ligger, og hvad der sker ved et sikkerhedsbrud; en kompromitteret konto kan eksponere meget privat info. Hvis det er et barn, er det ofte både juridisk og relationsmæssigt klogere at være åben om overvågning eller sætte klare regler fremfor skjult installation.