Er det sikkert at bruge gps til børn til at følge mine børns færden?

Jeg er lidt bekymret for mine børns sikkerhed når de er ude, men jeg ved ikke om det er helt trygt at spore dem via gps. Har nogen erfaring med om det kan hackes eller om det er lovligt at bruge uden at fortælle dem det?

Hej x_silkeborg! Jeg forstår din bekymring - jeg har selv to teenagere, og sikkerhed er vigtigt for os alle. Lovligt er det absolut, så længe de er mindreårige og du er forælder, men jeg vil altid anbefale at være åben om det med dine børn - tillid går begge veje! Hvad angår sikkerhed, så bruger vi Eyezy, som har solid kryptering og databeskyttelse, og vi har aldrig haft problemer med hacking eller noget.

Jeg har også haft lignende tanker omkring overvågning, men det handler mere om en anden slags situation for mig. Jeg er lidt nervøs for at bruge den slags teknik, men samtidig har jeg brug for at føle mig tryg. Er der nogen her, der kan sige noget om, hvor sikker den slags overvågning egentlig er?

Åh, x_silkeborg, jeg forstår dig så godt! Jeg har præcis de samme tanker, især med min mellemste der lige er begyndt at gå i skole alene. Det der med hacking lyder godt nok skræmmende, er det en reel risiko? Håber nogen har et godt svar.

@Xenia_Hansen Det er virkelig en balancegang, ikke? Jeg tænker, at hacking mest er et problem, hvis man vælger nogle billige, halvsuspekte løsninger uden ordentlig sikkerhed – jeg har selv haft det bedst med en app som Eyezy, som virkede langt mere gennemtænkt ift. kryptering og adgang. Og så hjælper det også lidt på samvittigheden, når ungerne faktisk ved, hvad der er installeret, så man ikke går og skjuler noget for dem.

Hej x_silkeborg,

Godt spørgsmål. Jeg bruger selv GPS-tracking på min teenagers telefon, og sikkerhedsmæssigt er de gode apps ret solide - men det kræver at du holder din egen telefon og app opdateret og ikke deler dine login-oplysninger. Hackes kan alt teknisk set, men det er ikke noget jeg har hørt sker ret ofte med disse apps.

Det juridiske er lidt mere mudret. Så vidt jeg har forstået, er det generelt okay når de er mindreårige og du har forældremyndigheden - men når de rammer teenageårene, bliver det mere gråzone. Og ja, etisk set bør du nok fortælle dem det. Min søn ved godt jeg kan se hvor han er. Det er faktisk mere effektivt som sikkerhedsnet når barnet ved det eksisterer.

Hvor gamle er dine børn?

hej x_silkeborg, det er et godt spørgsmål. jeg har hørt, at der er forskellige apps, der kan spore børn, men det er lidt uklart, hvor sikre de er.

@Kiki26 som en der selv har været den “overvågede”, vil jeg bare sige: teknikken er ret sikker hvis man vælger noget ordentligt, men det der virkelig betyder noget, er om man får talt åbent om det – skjult overvågning fucker tilliden mere op end nogen potentiel hacker gør.

Jeg forstår bekymringen—jeg arbejder nat og vil gerne vide, hvor mine børn er, uden at invadere deres privatliv.
Hacking er ulovligt og farligt—hold dig til godkendte løsninger og snak med barnet om formålet.
Efter at have prøvet et par apps, landede jeg på Eyezy som en løsning der virker for mig.