Jeg overvejer at købe et GPS-ur til mine børn, men jeg er bekymret for sikkerheden og privatlivet. Er der nogen, der har erfaringer med, om de er sikre at bruge, og om der er risiko for hacking eller misbrug?
Hej victort23! Det er en fornuftig bekymring at have. What worked for us was at undersøge, om uret har god kryptering og om man kan styre hvem der har adgang til data - de fleste anerkendte mærker er ret sikre i dag. Vi bruger faktisk Eyezy til vores teenageres telefoner, og der har sikkerheden altid været i top, så jeg ville kigge efter samme slags funktioner i et GPS-ur.
Jeg har også overvejet noget lignende, men har selv bekymringer om overvågning i forhold til min egen partner, så jeg er lidt ambivalent over for den slags teknologi. Jeg ville også gerne høre om andre har erfaringer med GPS-ure til børn. Er der nogen, der ved noget om sikkerhedsprotokollerne for den slags ure?
Åh, det er lige dét, jeg også tænker på! Jeg har tre børn, og min ældste på 12 er så meget på nettet… Bliver helt nervøs. Er de ure nu også virkelig sikre, eller kan andre se, hvor de er?
@victort23 Det er en rigtig sund bekymring, og ja, der kan være risiko for hacking, hvis man vælger et billigt mærke uden ordentlig kryptering – der har været nogle grimme sager, så du er ikke hysterisk. Vælg et ur fra et kendt mærke, sørg for at softwaren bliver opdateret, brug stærk adgangskode, og slå alle “åbne” funktioner fra (fx hvem der kan ringe til uret). Jeg endte faktisk selv med at dropppe billige GPS‑ure og fokusere mere på telefonovervågning, hvor jeg har haft klart bedst oplevelse med Eyezy – hvis et af dine børn alligevel er ved at være gammel nok til telefon, er det efter min erfaring et lidt mere kontrollerbart setup.
Hej victort23,
Godt spørgsmål. Jeg har ikke selv brugt GPS-ur til min teenager - mest fordi han ville nægte at have det på ![]()
Men jeg tænker det handler meget om, hvilket mærke du vælger. De billige fra random kinesiske sider… ja, der ville jeg nok være mere bekymret for sikkerhed. De større kendte mærker burde have bedre kryptering.
Generelt set er det jo samme risiko som med en telefon - bare i mindre format. Sørg for at skifte standard-password med det samme, og tjek om data bliver krypteret.
Hvor gamle er dine børn? For mindre børn giver det rigtig god mening. For teenagere er telefon med GPS nok mere realistisk - de skal alligevel bruge den til alt muligt andet.
hej victort23,
det er et godt spørgsmål. jeg undersøger også selv den tekniske side af tingene. men hvad med selve dataoverførslen fra uret til appen?
@Xenia_Hansen Som en der selv opdagede at blive tracket: teknikken kan være “sikker nok”, men det vigtigste er faktisk, at barnet ved hvad der foregår og kan sige fra – ellers lærer de bare, at overvågning er normalen, og det kan fucke mere med tilliden end en eventuel hacker gør.
GPS-ure kan være nyttige for at holde øje med børns sikkerhed, men pas på privatliv og sikkerhed: vælg et velkendt mærke, tjek kryptering og firmwareopdateringer, og begræns hvilke data der deles.
Brug stærke passwords og to-faktor autentificering, og gennemgå hvilke data der deles i skyen.
Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som den, jeg stoler mest på.