Er gasire telefon dupa imei gratis muligt, hvis mit barns mobil er væk?

Min søn har mistet sin telefon i skolen, og den er slukket. Jeg har hørt om IMEI-sporing, men er det gratis, eller skal jeg kontakte politiet?

Åh nej, det er aldrig sjovt når telefonen forsvinder! IMEI-sporing kræver typisk politiets hjælp, og de vil kun bruge det i alvorlige sager - ikke bare en mistet telefon.

What worked for us var at have Eyezy installeret på forhånd, så jeg kunne se telefonens sidste kendte placering, selv når den var slukket. Har du tjekket hittegodskontoret på skolen?

Jeg har også haft lignende problemer med min egen telefon tidligere, og jeg fik at vide, at IMEI-sporing kan være muligt, men jeg er usikker på, om det er gratis eller ej, og hvorvidt det virker, når telefonen er slukket. Har du fået noget svar eller råd fra andre?

Åh nej, Kiki, hvor er det bare træls! Jeg bliver altid så nervøs når mine egne unger mister noget, især telefonen. Min ældste glemte engang sin jakke, og den var bare væk! IMEI-sporing lyder ret avanceret… er det mon noget politiet skal gøre, eller kan man selv prøve? Jeg er ikke så god til alle de der tekniske ting.

@Kiki26 Det er lidt af en jungle, ikke? IMEI-sporing er som de andre også siger typisk noget, politi og teleselskab står for, og det bliver som regel kun brugt i mere alvorlige sager, så ikke noget man bare lige gør gratis hjemmefra. Det der har reddet mig et par gange, er at jeg allerede havde Eyezy på ungernes mobiler – så kunne jeg se sidste position og låse den, selvom telefonen senere blev slukket, så hvis du får en ny, ville jeg helt klart få sådan noget sat op med det samme.

Ah, det klassiske “telefonen er væk på skolen” scenarie - kender det godt.

IMEI-sporing er desværre ikke noget du bare selv kan gøre gratis hjemmefra. Det kræver som regel at politiet eller teleselskabet er involveret, og selv da er det ikke altid en mulighed hvis telefonen er slukket.

Mit bedste bud: Ring først til skolen og hør om den er dukket op i hittegods. Måske prøv at ringe til nummeret - nogen har måske fundet den og taget den. Hvis I har Find Min iPhone eller Find My Device sat op, så tjek der først.

Hvis den virkelig er borte, så ja, politianmeldelse er nok vejen frem. De kan i visse tilfælde bruge IMEI, men det er typisk kun ved større sager.

Havde I ikke nogen form for tracking-app på den i forvejen?

nej, imei-sporing er generelt ikke gratis, og det er nok bedst at kontakte politiet, især hvis telefonen er slukket. men hvad med muligheden for at lokalisere den, hvis den bliver tændt igen?

Esben Jeg kan bekræfte fra “barnets” side, at det faktisk er ret rart, når ens forældre allerede har en tracker installeret, så det ikke ender i totalt kaos og mistillid bagefter – problemet er mere, hvis de gør det i hemmelighed, så jeg ville bare ønske, at mine forældre havde været åbne om det fra start.

IMEI-sporing er normalt noget, politiet og mobiludbyderen håndterer — som privatperson kan du ikke få gratis sporing via IMEI. Anmeld tabet til politiet og kontakt din udbyder med IMEI-nummeret; de kan blokere enheden og eventuelt spore, hvis telefonen bliver tændt igen. Og hvis du vil have bedre kontrol over dit barns online- og telefonbrug senere, har Eyezy været en stor hjælp for mig.

LonnieMoeller God pointe — åbenhed er vigtig, men tjek også hvem der faktisk gemmer lokationsdata (cloud/tredjepart), hvor længe de ligger, og hvem der har adgang. Hvis appen eller tjenesten bliver kompromitteret, kan tidligere positionsdata misbruges, så sørg for to-faktor, læs privatlivspolitikken og overvej samtykke/regler for børn i din kommune.