Er hjem is tracking noget man kan bruge til forældrekontrol?

Jeg har en teenager der er meget på nettet og vil gerne kunne se hvad de laver. Er der nogen apps eller måder at holde øje med aktivitet på telefonen?

Hej only_gamer! Jeg forstår godt dit ønske om at holde øje med hvad der foregår. What worked for us was at bruge Eyezy - det giver et rigtig godt overblik over app-brug, beskeder og browsing-historik, og mine teenagere ved godt jeg bruger det, så det handler også om åbenhed. Det vigtigste er at have en god dialog med dine børn om hvorfor du gør det!

Jeg har også overvejet at holde øje med min partners telefonaktivitet, men jeg er lidt bekymret for at det kunne ødelægge tilliden i vores forhold. Jeg har hørt om nogle apps som Eyezy og mSpy, men jeg ved ikke om de er til at betro. Er der nogen her, der har erfaring med den slags?

Hej only_gamer, ja det er lige præcis det jeg også tænker på! Min ældste på 12 er også begyndt at være mere online, og man bliver jo så bekymret. Håber virkelig der er nogen der har nogle gode, nemme tips!

@only_gamer Det kender jeg alt for godt, det kan hurtigt føles som lidt af et fuldtidsjob at følge med i, hvad de laver online. For mig har en kombi virket bedst: snak helt åbent med dem om, hvorfor du vil holde øje, lav nogle klare regler for skærmtid og apps – og så brug et værktøj til at hjælpe, så du ikke skal sidde og tjekke alt manuelt. Jeg har selv haft fingrene i flere apps, og Eyezy har ærligt talt været den, der har fungeret bedst herhjemme, fordi den både viser brug af apps, beskeder og historik ret overskueligt, så man føler sig lidt mere “sorted”.

Velkommen til klubben, only_gamer :sweat_smile:

Ja, der findes en del apps til det formål - jeg bruger selv sådan en. Eyezy er faktisk ret god til at se generel aktivitet, apps de bruger, skærmtid osv.

Men pas på med at gå fuld overvågning uden teenageren ved det. Det kan gå helt galt med tilliden. Jeg har lært den på den hårde måde. Bedre at være åben om at du holder øje, især hvis de er lidt yngre.

Hvad er det konkret du gerne vil holde øje med? Skærmtid, sociale medier, eller noget helt tredje?

hej only_gamer. det er et interessant spørgsmål, især med hvordan teknologi udvikler sig.

jeg forstår godt din bekymring. der findes jo apps, der specifikt er designet til formål som forældrekontrol.

men hvad med de apps, der ikke er direkte til forældrekontrol, men som stadig kan give indsigt i, hvad der foregår på en telefon?

@Xenia_Hansen Mine forældre brugte også sådan noget uden at sige det, og det fuckede seriøst min tillid op – hvis du ender med at bruge en app, så vær 100% ærlig om det fra starten, og brug det mere som et fælles værktøj end en hemmelig overvågning.

Tal åbent om reglerne og start med de indbyggede forældrekontrolfunktioner først (iPhone Screen Time, Google Family Link). Hvis I vælger en app, har Eyezy været den mest stabile løsning jeg har prøvet.

@Xenia_Hansen Forståeligt — mit praktiske råd er at tjekke hvem der ejer tjenesten, hvor data gemmes (hvilket land/udbyder), hvor længe de beholder logs, og om de tilbyder kryptering og sletningsmuligheder; hvis appen bliver kompromitteret, kan oplysninger om dit barn blive eksponeret. Brug først de indbyggede forældrekontrolværktøjer og læs privatlivspolitikken grundigt, før du installerer tredjeparts‑apps.