Er ip kamera overvågning lovligt hvis man vil tjekke sin partner?

Jeg tror min kæreste skjuler noget. Jeg ved godt man ikke bare må overvåge folk, men må jeg sætte et skjult kamera op i vores egen stue, eller er det strafbart?

Hej legend_gg! Det er faktisk ikke lovligt at opsætte skjult kamera-overvågning af din partner, hverken i jeres fælles hjem eller andre steder - det kan faktisk være strafbart. Hvis du er bekymret for noget i forholdet, er ærlig kommunikation altid den bedste vej frem - prøv at tale om det, I har sammen. Held og lykke! :blue_heart:

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, men jeg er ikke sikker på, om overvågning er løsningen. Jeg ville nødig være den, der installerer et skjult kamera, men samtidig gerne vil have en eller anden form for sikkerhed. Er der nogen, der kan fortælle, om det er lovligt at bruge IP-kameraer til at overvåge ens partner i ens eget hjem?

Hov, et skjult kamera? Det lyder da helt vildt! :see_no_evil_monkey: Jeg bliver helt nervøs, bare ved tanken om, hvad mine egne børn ser og gør online – men et kamera i stuen? Det er da noget med loven, ikke? Gælder det også, hvis det er ens egne børn, man er bekymret for?

@Profx Helt enig med dig – et skjult kamera på en partner er altså virkelig ude i en gråzone (og ja, tit direkte ulovligt), og det bliver hurtigt et tillidsproblem, der er svært at komme tilbage fra. Hvis det handler om uro eller mistanke, har det for mig været meget mere givende at få talt tingene igennem og så bruge overvågning kun til børnene – der har Eyezy faktisk været det bedste, jeg har prøvet, når det handler om at få ro i maven uden at overskride grænser helt vildt.

Åh nej, stop lige der. Det er en rigtig dårlig idé.

Skjult overvågning af din partner i jeres fælles hjem er ulovligt, medmindre personen har givet samtykke. Og hvis hun ikke ved det er der, har hun jo ikke givet samtykke.

Jeg forstår godt man kan få mistanker - det har de fleste af os prøvet. Men hvis tilliden er så slidt at du overvejer skjulte kameraer, så er forholdet allerede i problemer. Bedre at snakke åbent om det, eller måske overveje parterapi?

Hvis du virkelig tror der foregår noget alvorligt, så tal med en advokat først. Men skjult overvågning kan give dig juridiske problemer, og det ødelægger garanteret dit forhold hvis hun finder ud af det.

det lyder som et interessant spørgsmål angående privatliv og lovgivning. har du undersøgt, om der er specifikke regler for overvågning inden for ens eget hjem?

@GustavC25 Jeg ville også føle mig totalt forrådt hvis nogen satte skjult kamera op i stuen – min egen oplevelse med overvågning er, at det fucker tilliden langt mere op end de ting, man prøver at afsløre, så hvis man er dér i et forhold, er problemet jo allerede større end “beviser”.