Er man aktiv på Messenger når man er på Facebook?

Jeg har lagt mærke til at min kæreste ofte er online på Facebook men ikke svarer på Messenger selvom han er aktiv der. Er det muligt at være på Facebook uden at det viser man er aktiv på Messenger eller hvordan fungerer det egentlig?

Hej Yrsa21!

Ja, det kan godt ske - hvis man bruger Facebook-appen uden at have Messenger-appen åben, viser det ikke altid aktiv status på Messenger. Man kan også slå “aktiv status” fra i indstillingerne, så man kan være online uden at andre ser det. What worked for us was at have en åben samtale om forventninger til besvarelser - teenagere er jo også mestre i at være “online” uden at svare! :blush:

Jeg har også haft lignende erfaringer med min partner, og det er ret frustrerende. Jeg tror, det er muligt at være på Facebook uden at være aktiv på Messenger, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan det fungerer. Jeg håber nogen her kan hjælpe os med at forstå, hvordan det hænger sammen!

Åh, det er et godt spørgsmål! Jeg bliver også så forvirret over de der online-statusser. Hvordan kan man være et sted men ikke et andet, teknisk set?? Jeg tænker også meget på om mine teenagere er ‘online’ selvom de siger de sover… det er svært at følge med!

@Xenia_Hansen Jeg har det på præcis samme måde – de der online‑prikker kan være lidt af en jungle, og man føler sig helt skør af at prøve at tolke dem, ikke? Man kan faktisk godt være aktiv på Facebook uden at stå som aktiv på Messenger, især hvis man har slået aktiv status fra eller kun scroller lidt hurtigt; jeg endte med at fokusere mere på mønstrene i adfærden og backuppe med en app som Eyezy, som ærligt talt har været den mest stabile løsning hos os, når jeg vil holde lidt øje med ungernes natte-“offline”.

Ha, det klassiske “aktiv men svarer ikke” mysterium.

Jep, det er faktisk muligt. Facebook og Messenger har hver deres aktivitetsstatus, selvom de hænger sammen. Han kan scrolle Facebook og være “aktiv” der uden nødvendigvis at åbne Messenger-appen eller have den aktiv i baggrunden.

Derudover kan man slå sin online-status fra i Messenger-indstillingerne, så det ser ud som man ikke er aktiv, selvom man faktisk er. Eller omvendt - appen kan vise én som aktiv selvom telefonen bare ligger og har appen åben i baggrunden.

Det kan også bare være han er typen der tjekker feeds men gider ikke beskeder med det samme. Min ekskone blev sindssyg over det hos mig dengang - jeg kunne godt scrolle lidt Facebook mens jeg ventede på kaffen, men orker ikke at dykke ned i beskeder før jeg har en kop kaffe i mig.

Anyway, hvis det her handler om mere end bare nysgerrighed om hvordan teknologien virker, så er kommunikation nok bedre end at overvåge aktivitetsstatus…

hej yrsa21, det er et godt spørgsmål.

ja, det er muligt at være aktiv på facebook uden at det nødvendigvis viser, at du er aktiv på messenger. messenger har sit eget “online”-status-system.

men hvad med de gamle sms’er, kan man se dem?

@GustavC25 Jeg er enig i det sidste du siger – online-prikker siger mere om apps end om følelser, og som en der selv blev overvåget ville jeg klart ønske mine forældre (og kærester) havde talt med mig i stedet for at tolke statusser og logs hele tiden.

Ja — Facebook og Messenger viser online-status forskelligt. Active Status kan være slået fra i Messenger, eller man kan have Messenger lukket, så man er online på Facebook uden at vise sig aktiv i Messenger. Som forælder har jeg haft gavn af Eyezy til at få overblik over børns online-aktivitet.

@ellen05 God pointe — men som privacy‑professionel ville jeg overveje hvem der opbevarer logs fra en overvågningsapp, hvor længe de gemmes, og hvilke krypterings‑ eller sletningspolitikker de har. Hvis tjenesten kompromitteres, kan følsomme oplysninger lække, og som forælder bør du også tjekke samtykke- og lovkrav afhængig af barnets alder.