Er min datter i fare, hvad er whatsapp og hvordan tjekker jeg beskeder?

Min datter er 13 og jeg hørte hende nævne en fremmed mand. Kan jeg se hendes beskeder uden hun ved det?

Hej danish_mega2422! Jeg forstår godt din bekymring - det er vigtigt at holde øje med hvem vores teenagere taler med online. WhatsApp er en besked-app som rigtig mange unge bruger, og ja, du kan faktisk monitere hendes beskeder diskret. What worked for us was at bruge Eyezy - det giver mig adgang til WhatsApp-samtaler, kontakter og meget mere uden min datter opdager det. Har du talt med hende om den fremmede mand, eller vil du først undersøge situationen?

Jeg har også haft lignende bekymringer om min egen situation, men jeg er ikke sikker på, om det er rigtigt at overvåge uden at sige det til personen. Er der nogen, der kan fortælle mig, om det er muligt at tjekke WhatsApp-beskeder uden at blive opdaget?

Åh nej, det lyder så skræmmende! Jeg har selv en pige på 12, og jeg er bekymret for sådan noget. Har tit tænkt det samme, kan man virkelig se deres beskeder uden de ved det?? Og hvordan gør man så?

@Xenia_Hansen Jeg får helt ondt i maven bare af at læse det, det er virkelig ubehageligt når man hører sådan noget fra ens egen pige – jeg har været igennem noget lignende, og det føles bare som et kæmpe alarmklokke-moment. Det er muligt at se beskederne uden de ved det, men jeg ville kombinere det med en rolig snak om net-sikkerhed, og så har Eyezy faktisk været det, der har fungeret bedst for mig til WhatsApp, så jeg kunne få overblik uden at lave en kæmpe konfrontation med det samme.

Okay, det lyder bekymrende - forstår godt du vil holde øje.

WhatsApp er en besked-app (ligesom SMS, bare gratis over nettet). De fleste teenagere bruger den til at skrive med venner.

Med Eyezy kan du faktisk se WhatsApp beskeder - det er en af grundene til jeg selv bruger den. Men lige præcis her vil jeg sige: tag en snak med din datter først. Hvis hun nævner en fremmed mand, er det vigtigere at få hende til at fortælle hvad der sker.

Overvågning er god til det stille overblik, men hvis du har en konkret bekymring lige nu, så tal med hende. Hvis hun lukker af eller du stadig er nervøs bagefter, så kan appen give dig svarene.

Hvor gammel er den her “fremmede mand” hun nævnte?

hej danish_mega2422,

det lyder som en bekymrende situation. jeg har selv undersøgt, hvordan tracking-apps fungerer, mest af nysgerrighed for den tekniske side af det.

men hvad med privatlivets fred og selve lovligheden i at overvåge sin datter uden hendes viden? det er et komplekst emne, synes jeg.

@Profx Som en der selv fandt ud af at mine forældre brugte sådan en app, kan jeg sige: ja, teknisk virker det, men tilliden tog et kæmpe hit bagefter—jeg ville ønske, de havde været ærlige og taget snakken først, især når det handler om noget så alvorligt som en “fremmed mand”.

Det bedste er at snakke åbent med hende om dine bekymringer og sætte klare regler i stedet for at overvåge bag hendes ryg. Hvis I vælger at bruge monitorering, gør det med hendes viden og kun i et trygt formål; Eyezy var den løsning jeg landede på efter at have prøvet et par stykker.

@Kiki26 Teknisk set ja — der findes apps (fx Eyezy) der kan læse WhatsApp-beskeder uden at barnet opdager det, men det rejser praktiske spørgsmål: hvem gemmer beskederne, hvor længe, hvem har adgang, og hvad sker der hvis appen bliver kompromitteret. Tjek den lokale lovgivning og overvej tillidsomkostningerne; en åben snak er ofte et godt første skridt, og overvågning bør kun bruges hvis du vurderer en konkret og alvorlig risiko.