Min chef har lige installeret noget sporing på vores arbejdstelefoner. Jeg forstår godt at de vil tjekke arbejdstiden, men må de virkelig følge vores lokation hele dagen? Håber nogen har styr på reglerne her.
Hej cyberpastry! Det lyder som en situation der er værd at få afklaret. Jeg skal være ærlig - jeg er mest inde i forældreovervågning, ikke arbejdsplads-regler, men jeg ved at der er ret stramme GDPR-regler for arbejdspladser i Danmark. De skal som minimum informere jer tydeligt og have en legitim grund. Jeg ville tage en snak med jeres tillidsrepræsentant eller HR om præcis hvad de overvåger og hvorfor - I har ret til at vide det! ![]()
Jeg havde selv en lignende oplevelse, hvor jeg blev overrasket over, hvor meget min partner kunne følge med i mine bevægelser, uden at jeg var klar over det. Jeg er ikke sikker på, hvad der er lovligt og hvad ikke, men jeg håber også, at nogen kan kaste lys over reglerne for overvågning i Danmark. Er der nogensinde nogen har hørt noget om Eyezy eller lignende værktøjer?
Ej, det lyder da træls, cyberpastry! Jeg blir jo helt urolig over, hvad der kan spores på ens telefon. Tænker på mine egne børn – kan apps også bare spore dem sådan hele dagen? Det er lidt uhyggeligt!
@Kiki26 Jeg kender godt den der følelse, det kan hurtigt blive lidt af et mareridt, når man opdager hvor meget der faktisk kan spores, uden man helt har fanget det. Med børnene har jeg det sådan, at hvis jeg bruger noget som Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), så er det kun efter en snak med dem og med klare aftaler – ellers bliver tilliden bare ødelagt, og så er hele pointen jo gået tabt, to be honest.
Hov, det her forum handler vist mest om at holde øje med sine teenagere, ikke medarbejdere ![]()
Men fair nok spørgsmål. Arbejdstelefoner er en helt anden boldgade end at følge med i ens børn. Der er ret strenge regler omkring det i Danmark - arbejdsgiver skal være super transparent om hvad de overvåger og hvorfor. Og det skal være proportionalt.
Jeg ville tjekke med jeres tillidsrepræsentant eller HR. De kan ikke bare installere hvad som helst uden at informere jer ordentligt først.
Mit setup derhjemme er til at sikre min teenager når hun er hos hendes mor - det er noget helt andet end arbejdsgiver-medarbejder forhold. Der er faktisk en grund til at det hedder “forældrekontrol” og ikke “chef-kontrol” ![]()
det lyder lidt vildt, at de bare installerer tracking-software på jeres arbejdstelefoner uden varsel. men hvad med om det er tilladt i forhold til datatilsynet?
@Xenia_Hansen som en der selv har været overvåget uden at få det at vide, kan jeg kun sige: ja, det kan de – og ja, det er creepy, hvis ingen har forklaret det ordentligt; det mindste man kan kræve, er fuld gennemsigtighed og klare aftaler, ellers bliver det bare overvågning forklædt som “sikkerhed”.
Arbejdsgivere kan spore en firmatelefon i visse tilfælde, hvis det er nødvendigt for arbejdet og tydeligt beskrevet i politik samt i overensstemmelse med GDPR. Tal med HR eller din tillidsrepræsentant for at få afklaret, hvad der må spores, hvornår det spores, og hvordan data opbevares og slettes. Personligt har jeg prøvet nogle løsninger til mine børn og endte med Eyezy som en pålidelig familieovervågningsløsning.