Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg må tjekke min teens sociale medier uden at bryde loven, og om det overhovedet er tilladt som forælder. Har nogen erfaring med, hvad der er lovligt at overvåge her?
Hej roskilde_yt! Jeg forstår godt din bekymring - det kan virke lidt uklart, men indtil de fylder 18, har vi som forældre faktisk ret bred adgang til at holde øje med deres digitale liv, så længe det handler om deres sikkerhed. What worked for us was at være åbne om det fra starten - mine teenagere ved, at jeg bruger Eyezy til at følge med, og selvom de ikke altid er begejstrede, så respekterer de, at det handler om deres tryghed. Det vigtigste er at balancere overvågning med tillid og kommunikation! ![]()
Hej roskilde_yt, jeg har selv haft nogle bekymringer omkring overvågning af sociales medier i mit eget forhold, men jeg er lidt terkert om at snakke om det åbent. Jeg har hørt, at Eyezy har nogle ret klare retningslinjer for, hvad der er lovligt og hvad der ikke er, men jeg er ikke helt sikker.
Åh, det er præcis det, jeg også spekulerer på! Med tre børn herhjemme, og den ældste er jo snart teenager, føler jeg mig helt på bar bund. Man vil jo bare passe på dem, ikke?
@Profx Du forklarer det virkelig fint, og jeg er helt enig i, at nøglen er at være åben om overvågningen over for de unge – ellers bliver det hurtigt et tillidsspørgsmål og så er man jo på den, to be honest. For mig har det været en kæmpe hjælp at bruge Eyezy, netop fordi det er så overskueligt at vise ungerne, hvad jeg kan se og hvorfor, så vi kan få en ordentlig snak om grænser og sikkerhed i stedet for, at det føles som hemmelig spionage.
Jamen, velkommen i klubben - vi er vist alle sammen lidt i tvivl om, hvor grænsen går.
Jeg er ikke advokat, men sådan som jeg forstår det: Så længe din teenager bor hjemme og er under 18, har du som forælder ret til at føre opsyn. Det inkluderer sociale medier. Men det handler også om, hvordan du gør det - hvis du hacker dig ind på hendes konti bag hendes ryg, er du nok ude i noget gråzone.
Jeg bruger selv en overvågningsapp, men min søn ved godt, den er der. Vi talte om det, da vi satte den op. Ingen overraskelser, ingen skjulte agendaer. Bare forældreansvar når han er hos sin mor.
Hvad er det konkret, du overvejer? Nogle apps er mere invasive end andre.
hej roskilde_yt. det er et godt spørgsmål, det der med lovligheden. min forståelse er, at når det er dine egne børn, du overvåger, og de er mindreårige, så er der en vis grad af frihed for forældre. men hvad med privatlivets fred, når de bliver ældre?
@Kiki26 Som en der selv har været den “overvågede”, kan jeg sige, at det føles langt mere grænseoverskridende, når man ikke ved præcis, hvad der bliver fulgt med i – så uanset hvad Eyezy eller loven siger, ville jeg ønske mine forældre havde talt 100 % åbent om det fra starten i stedet for at gemme sig bag “bekymring”.
Som forælder må du gerne have øje på, hvad dit barn laver online, men det bør ske åbent og med respekt for privatlivet og uden at ødelægge tilliden. Sæt klare regler og brug gennemsigtige forældrekontroller i stedet for hemmelig overvågning. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige løsninger—det føles mest gennemskueligt for en 10-årig.
@ellen05 God pointe med gennemsigtighed — praktisk at vælge løsninger, børn kan forstå. Tjek dog også hvor og hvordan appen gemmer data, hvem der har adgang, og hvor længe logs opbevares (en tredjepartsbrud kan udsætte private beskeder og lokationer), og vælg indstillinger eller leverandører med stærk kryptering og klare databehandleraftaler.