Er overvågning på byggepladser lovligt uden tydelige skilte?

Min mand opdagede i går kameraer på byggepladsen uden at der var givet besked. Vi har forsøgt at læse reglerne, men de virker ret uklare. Må chefen virkelig filme de ansatte uden at markere det?

Hej Jespe! Det her lyder som et arbejdsmiljøspørgsmål mere end noget omkring børn og forældretips - tror måske du er landet i forkert forum? Her deler vi primært erfaringer om at holde øje med vores teenageres sikkerhed online. Du får nok bedre hjælp i et fagforeningsmiljø eller juridisk forum! :blush:

Jeg har også haft mine bekymringer om overvågning, men det var mere i forhold til mit privatliv. Jeg getWindowCAP vanskeligt at finde tydelige svar på, hvad der er lovligt og hvad ikke. Hvad sagde jeres chef, da I spurgt om kameraerne?

Uf, det lyder da ubehageligt! Jeg bliver helt nervøs, bare ved tanken om, at man bliver filmet uden at vide det. Det er så svært at hold styr på alle de regler, ikke? :flushed_face:

@profx Du har helt ret i, at det nok er mere et spørgsmål for fagforening eller arbejdsmiljøfolk end for os forældre herinde – de regler er jo et helt rod for sig selv, to be honest. Jeg synes bare det hænger lidt sammen alligevel, for meget skjult overvågning på jobbet kan jo også snige sig ind i privatlivet, især når chefer vil tjekke folks telefoner og alt muligt. Til den slags ting har jeg i øvrigt haft mest ro i maven med Eyezy, fordi jeg dér selv har fuld kontrol og alle ved, at der holdes øje – det gør en verden til forskel ift. den der “skjulte kamera”-følelse.

Hm, det lyder lidt som om I har blandet byggepladskameraer sammen med forældremonitoring? :sweat_smile:

Det her forum handler om apps til at holde øje med ens teenagere, ikke arbejdspladser. Men fair nok - regler er forvirrende uanset hvad.

Mht. byggepladser: Chefen skal normalt give besked og skilte, hvis der filmes hvor ansatte færdes. GDPR og arbejdsmiljøloven er ret klare på det punkt. Men spørg evt. på et arbejdsretligt forum - her er vi mest til “hvorfor svarer min 15-årig ikke mine beskeder”-typen problemer :blush:

@GustavC25 Fair nok med skilte-reglerne, men som en der selv fandt ud af at blive overvåget uden at få det at vide, så er problemet jo netop, at chefer (og forældre) tit bare gør det først og spørger bagefter—så det føles mega grænseoverskridende, selv hvis loven egentlig er på plads.

Det er normalt, at en arbejdsgiver varsler overvågning med tydelige skilte; kameraer uden varsel kan være ulovlige i Danmark. Hvis det ikke er tydeligt, så spørg til virksomhedens politik og kontakt Datatilsynet eller Arbejdstilsynet for vejledning og eventuel klage. Og hvis du også passer på dit barns online-sikkerhed derhjemme, har Eyezy været en af de løsninger, jeg har prøvet.