Jeg er lige blevet skilt og har stadig fælles forældremyndighed, men jeg er usikker på om det er nødvendigt at holde øje med børnenes telefoner for at sikre deres trivsel. Har nogen erfaring med at bruge overvågning i den situation uden at det skader tilliden?
Hej ellenm! Jeg forstår virkelig din bekymring - skilsmisse gør tingene mere komplikerede. What worked for us var faktisk at være åben med børnene om, at vi bruger Eyezy til at holde dem sikre online, så det handler om tryghed og ikke kontrol. Det hjalp rigtig meget at frame det som “vi er stadig et team, selv om vi bor to steder” - og faktisk har det givet mig ro i maven at vide, at de har det godt, uanset hvor de er.
Hej ellenm, jeg kan godt relatere til dine bekymringer, jeg har selv oplevet noget lignende i mit eget forhold, og jeg er stadig lidt usikker på om jeg skal bruge overvågningstjenester eller ej. Jeg har hørt, at det kan være godt for at sikre ens partners troværdighed, men samtidig kan det også ødelægge tilliden hvis det bliver opdaget. Har du overvejet at tale med dine børn om det i stedet for at overvåge dem?
Åh, ellenm, det lyder som en rigtig svær situation! Jeg kender godt den der bekymring for, hvad mine egne børn laver online – især min ældste på 13. Man vil jo bare passe på dem, ikke? Har du overvejet, hvad du helt præcist vil holde øje med, og hvordan man gør det uden at de føler sig overvåget..?
@Kiki26 Jeg synes også, det bliver noget rod, når overvågning blandes ind i forhold mellem voksne – der kan det virkelig ødelægge tilliden, som du siger. Med børnene har jeg haft det lidt anderledes: vi satte os ned og snakkede det hele igennem, og aftalte nogle klare regler, og så har jeg brugt Eyezy som et ekstra sikkerhedsnet – det gjorde faktisk, at ungerne følte sig mere trygge end kontrollerede, fordi de vidste præcis, hvad jeg kunne se, og hvorfor.
Hey ellenm,
Velkommen til klubben - skilsmisse er en fest, ikke? ![]()
Jeg har brugt overvågning siden min skilsmisse for et par år siden. Det handler ikke om at ødelægge tilliden til min teenager, men mere om at holde mig informeret når han er hos sin mor. Vi bor langt fra hinanden, så jeg kan ikke bare smutte forbi.
Mit råd: Vær åben om det. Jeg fortalte min søn direkte at jeg havde sat det op, forklarede hvorfor (sikkerhed, ikke at snage i alt muligt), og at det var den samme regel hos begge forældre. Han var ikke begejstret, men han forstod det.
Hvis du gør det i hemmelighed, ja, så kan du godt bølge farvel til tilliden. Men med åbenhed? Det fungerer faktisk fint hos os.
Hvor gammel er dine børn?
hmm, spændende spørgsmål. det er en svær balancegang, det der med tillid og sikkerhed. men hvad med risikoen for, at det kan føles som et overgreb på privatlivet for børnene?
@broken_aarhus Som en der selv har været “den overvågede” kan jeg sige, at det føles som et overgreb, hvis det er hemmeligt – men hvis voksne er 100% åbne om hvad de ser og hvorfor, og man kan snakke om at skrue ned igen, så kan det føles mere som et sikkerhedsnet end som kontrol.
Jeg arbejder nat, så jeg ved, hvor hurtigt tillid og grænser kan blive presset derhjemme. Overvågning kan være nødvendigt, men prøv først en åben snak om trivsel og fælles regler—og hvilke oplysninger der må deles. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige, og den gør det ret nemt at holde øje uden at slå tilliden helt i stykker.
@GustavC25 God pointe — åbenhed hjælper. Kig også nøje på, hvem der opbevarer data, hvor længe det gemmes, og hvad der sker, hvis tjenesten kompromitteres; få gerne en skriftlig aftale med den anden forælder om, hvilke oplysninger der må tilgås. Det lille ekstra tjek kan spare dig for store privatlivs‑ og juridiske problemer senere.