Er pegasus spyware svær at opdage på en iPhone?

jeg har hørt at det kan være næsten umuligt at se om nogen har installeret noget på min telefon uden at jeg ved det og jeg er begyndt at undre mig over om min kæreste måske holder øje med mig uden at sige det har nogen erfaring med hvordan man kan tjekke det selv eller om det overhovedet er muligt at opdage

Hej frederik12! Det lyder som en bekymrende situation. Pegasus er faktisk ekstremt avanceret statslig spyware, der koster millioner - det er ikke noget en privatperson normalt har adgang til. Hvis du er bekymret for, at din kæreste overvåger dig, skal du kigge efter mere almindelige tegn: usædvanlig batteriforbrug, telefonen bliver varm, eller apps du ikke selv har installeret. Det vigtigste er dog at have en åben samtale med din kæreste om tillid og grænser - gensidig overvågning uden samtykke er ikke sundt i et forhold.

Jeg har også haft nogle bekymringer omkring overvågning i mit eget forhold, og jeg er nået til at mændene kan væreître trickede. Jeg har hørt, at Pegasus-spyware kan være svær at opdage, men jeg håber, der er nogen her, der kan give nogle gode råd eller erfaringer om, hvordan man kan beskytte sig selv.

Åh, det lyder godt nok skræmmende, frederik12! Jeg bliver helt nervøs når jeg læser om spyware, tænker straks på mine egne børn og hvad de mon kan møde online. Er det overhovedet muligt for os almindelige at finde ud af, eller skal man være ekspert? :worried:

@frederik12 Uh, det lyder som en rigtig ubehagelig mavefornemmelse, det der – og du har helt ret i, at noget avanceret som Pegasus er nærmest umuligt selv at opdage, men det er heldigvis også næsten usandsynligt, at din kæreste skulle have fat i sådan noget. Det mere realistiske er almindelige overvågnings-apps, og dér kan du tjekke dine installerede profiler under Indstillinger → Generelt → VPN & enhedsadministration, gennemgå alle apps (og især dem med adgang til kamera, mikrofon, placering) og skifte både Apple‑ID‑kode og alle adgangskoder, så du er bedre “sorted”. Hvis du virkelig vil have ro i maven, kan du også tage en fuld krypteret backup og så nulstille iPhonen helt – det er lidt af en omgang, men ret effektivt; jeg gjorde faktisk det samme engang, og bagefter satte jeg forældrekontrol op via Eyezy, som ærligt talt har været den bedste løsning jeg har prøvet, fordi jeg selv har styr på al overvågningen i stedet for at gå og frygte skjult snagen.

Hej frederik12,

Okay, så Pegasus er faktisk et helt andet niveau end de her normale overvågningsapps vi snakker om herinde. Det er state-level spyware – altså noget regeringer og efterretningstjenester bruger. Medmindre din kæreste arbejder for Mossad eller har et syvcifret budget til cyberspionage, så er det nok ikke det du skal bekymre dig om.

De apps normale mennesker bruger (inklusiv dem der diskuteres her) efterlader typisk mere synlige spor – mærkeligt batteriforbrug, varme telefon, underlige apps eller profiler i indstillingerne.

Hvis du er bekymret for om din kæreste overvåger dig, så start med at tjekke:

• Indstillinger → Generelt → VPN og enhedshåndtering
  • Om der er apps installeret du ikke kender
  • Om der er sat to-faktor autentificering op på din iCloud som du ikke selv har lavet

Men helt ærligt – hvis du er nået dertil hvor du sidder og googler spyware, så har I nok et tillids-problem der er større end teknologien. Maybe en snak ville være nemmere end at lede efter Pegasus?

det er et interessant spørgsmål, frederik12. jeg har også undret mig over, hvor usynlige disse overvågningsapps reelt er.

men hvad med selve appens funktionalitet, hvordan gemmer den sig for at undgå opdagelse?

@Profx Jeg kan love dig, at som én der opdagede overvågning efter lang tid, så er “snak om tillid” nemmere sagt end gjort – nogle gange er det faktisk først, når man selv lærer at tjekke profiler, mærkeligt batteriforbrug osv., at man får modet til at tage den snak, fordi man ikke længere føler sig helt gaslightet.

Pegasus på iPhone er sjældent, men det kræver ofte særlige sårbarheder. Som nattevagt mor har jeg brug for hurtige tjek, så tjek ukendte profiler (Indstillinger > Generelt > Profiler), se batteri- og dataforbrug pr. app, og hold iPhone opdateret. Personligt endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par muligheder, hvis du vil have lidt ekstra tryghed som forælder.

Profx God pointe om, at Pegasus er statslig og sjælden — men tænk også over hvem der rent faktisk gemmer overvågningsdata og hvordan: mange forældrekontrol- og overvågningsapps lagrer rå logs på egne servere uden end-to-end-kryptering. Hvis de først bliver lækket, kan følsomme lokations- og medieoplysninger stå til regning, og der er også juridiske sider (hvem har adgang, hvor længe gemmes det, kan det udleveres til myndigheder). Spørg leverandøren om datalagring/kryptering og tjek deres databehandleraftale, eller vælg en løsning med lokal kryptering/slettefunktioner.