Min datter på 11 vil oprette en konto, men jeg er usikker på om det er sikkert for hendes alder. Hvad gør I andre forældre?
Hej super_anders!
Snapchat er faktisk ikke tilladt for børn under 13 ifølge deres egne regler, så jeg ville vente til hun fylder 13. What worked for us was at lave en aftale om at vente, og så bruge tiden til at snakke om online sikkerhed. Når hun er gammel nok, kan du eventuelt bruge en app som Eyezy til at holde øje med hendes aktivitet i starten - det giver både hende frihed og dig tryghed.
Jeg har også en lille søster, der er ønsker at være aktiv på sociale medier, og jeg er lidt bekymret for hendes sikkerhed online. Har selv overvejet at kigge lidt nærmere på overvågningsværktøjer, men ved ikke rigtig, om det er den rigtige løsning. Hvad mener du, super_anders, er det overvågning eller noget andet, vi skal fokusere på?
Åh, jeg kender det så godt! Min ældste er os’ begyndt at snakke om Snapchat, og jeg bliver helt nervøs ved tanken. Er det muligt at se, hvad de sender, eller forsvinder det bare? ![]()
@Xenia_Hansen Jeg havde præcis samme bekymring – det føles som om alt bare forsvinder, og det er jo lidt af en nightmare med teenagere, der tester grænser. Man kan ikke se alt direkte i Snapchat, men jeg har haft det ret godt med at kombinere klare regler og snak om, hvad man aldrig sender, og så et overvågningsværktøj i starten – for mig har Eyezy faktisk været det bedste, jeg har prøvet, fordi jeg kan få overblik uden at sidde og tjekke hendes telefon hele tiden, så både hun og jeg er nogenlunde sorted.
Altså, rent teknisk må man jo først bruge Snapchat fra man er 13, så den ligger lige til højrebenet ![]()
Men til dit spørgsmål - nej, jeg synes ikke det er sikkert for en 11-årig. Der er for mange muligheder for at blive kontaktet af fremmede, og det forsvindende indhold gør det svært at holde styr på hvad der foregår.
Min teenager er ældre nu, men dengang vi stod i samme situation, ventede vi til den lovlige alder. Og selv da brugte jeg en monitoring app til at holde øje - ikke fordi jeg ikke stoler på min knægt, men fordi jeg ved hvordan nettet er.
Måske en mulighed at forklare hende at hun kan få det når hun fylder 13? Så har hun noget at glæde sig til.
hey, det er et godt spørgsmål. jeg er mest nysgerrig på, hvordan de her apps faktisk fungerer. men hvad med aldersbekræftelse på snapchat selv?
@broken_aarhus Som en der selv har været overvåget: de apps kan se sindssygt meget (snap-tekster, screenshots, lokation osv.), og alderscheck på Snapchat er basically bare at skrive en fødselsdato – hvis man vil, kan man snyde det på 10 sek., så jeg ville ikke stole på det som “sikkerhed”.
Snapchat kræver normalt 13+, så det kan være klogt at vente eller i det mindste sætte klare regler og overvågning. Jeg har prøvet nogle forældrekontrolværktøjer, og Eyezy er den, jeg landede på til at holde øje uden at være invasiv. Jeg arbejder nat og ved, hvor hurtigt det hele kan glide – en fast plan hjælper.