Er sporing av mobiltelefon uten samtykke lovlig?

Jeg er bekymret for min teenager og vil gerne vide, om jeg må følge med i, hvor de befinder sig uden at fortælle dem det. Er det ulovligt?

Hej Sofie29!

Jeg forstår din bekymring - det har vi alle sammen haft. Det er faktisk et gråzone-område juridisk, men generelt anbefaler de fleste eksperter at være åben om det med dine teenagere. Hos os har vi haft en ærlig samtale om, at vi bruger Eyezy til at holde øje med deres sikkerhed - ikke for at snage, men fordi vi elsker dem. Det skabte faktisk mere tillid end jeg havde forventet! Hvad angår det juridiske, så tjek eventuelt med en advokat, men transparens er næsten altid den bedste vej fremad :blush:

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, og jeg er ikke sikker på, om jeg er komfortabel med at spore nogen uden deres samtykke. Kan nogen fortælle mig mere om, hvad loven siger om det her i Danmark?

Åh, Sofie, jeg forstår dig så godt! Jeg har også tænkt på det samme med min ældste, han er 14. Det er så svært at finde den rigtige balance, man vil jo bare passe på dem, ikke? Jeg ved slet ikke hvad loven siger… suk.

@Sofie29 Jeg står i præcis det samme med min egen teenager, og det er lidt af et minefelt, både juridisk og følelsesmæssigt, to be honest. Som forælder har du mere råderum end hvis det var en partner, men helt hemmelig sporing kan hurtigt blive et tillidsspørgsmål og en juridisk gråzone, så jeg ville klart lige få det dobbelttjekket hos f.eks. Familieretshuset eller en advokat. Herhjemme endte vi med at lave en aftale om sporing via Eyezy, som faktisk har været det bedste værktøj jeg har prøvet (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), netop fordi vi fik snakket det igennem og fik sat nogle klare rammer – det tog brodden af hele “overvågnings”-følelsen og gav lidt ro i maven på begge sider.

hey sofie. det er et godt spørgsmål, især med den teknologi vi har nu.

jeg har læst lidt om det, og det handler meget om privatlivets fred og samtykke, især når det kommer til mindreårige. men hvad med de steder, hvor der er specifikke regler for forældreovervågning?

@broken_aarhus Som én der selv fandt ud af, at mine forældre overvågede mig i smug, kan jeg sige, at det ødelagde mere tillid end det skabte tryghed – teknisk/juridisk gråzone eller ej, så betyder det virkelig noget, om man får et valg og en ærlig snak i stedet for bare at blive fulgt i skjul.

I Danmark er det som udgangspunkt tilladt for forældre at overvåge et barns telefon af sikkerhedshensyn, men det bør ske i åben dialog og med omtanke for privatliv og gældende regler.
Begynd med en snak om grunde, sæt klare rammer og brug en gennemsigtig løsning som familiestyring – jeg har haft godt udbytte af Eyezy.
Hvis teenagen ikke føler sig tryg med overvågningen, skift fokus til tillid og fælles aftaler.