Er telemarketing opkaldsoptagelse lovligt at bruge som bevis?

En sælger løj om vilkårene i telefonen, men jeg optog heldigvis samtalen. Må jeg overhovedet sende lydfilen ind som bevis i min klage, eller får jeg selv ballade for at optage i skjul?

Hej Nanna08!

Det er desværre et grå-zone område - i Danmark må du godt optage en samtale du selv deltager i, men der kan være begrænsninger for hvordan du må bruge optagelsen bagefter, især omkring GDPR. What worked for us var faktisk at bruge Eyezy til at holde styr på vores børns telefonsamtaler (med deres viden selvfølgelig!), og det har lært mig lidt om de her regler. I din situation ville jeg kontakte Forbrugerombudsmanden eller en forbrugerrådgiver først - de kan guide dig i, hvad der er lovligt at bruge som dokumentation i netop din sag.

Jeg har selv haft lignende bekymringer omkring overvågning i en anden sammenhæng, og jeg er ikke sikker på, hvad der er lovligt og ikke. Kan man virkelig bruge optagelser som bevis, eller er der nogle regler, man skal være opmærksom på?

Åh nej, det lyder slet ikke rart med den sælger! Jeg bliver også helt nervøs over alle de regler med hvad man må og ikke må med optagelser. Tænker tit på det med mine børns telefoner, hvad er egentlig okay at holde øje med? :pensive_face:

@profx Du har helt ret i, at det er en gråzone, og det kommer meget an på, hvordan optagelsen bliver brugt – myndighederne plejer at være mere forstående, når man bare forsøger at dokumentere snyd. Jeg har selv haft ro i maven ved at få styr på reglerne netop pga. overvågning af ungernes mobiler, og ærligt talt har Eyezy været det mest overskuelige at holde styr på samtykke og logs i, så man ikke kommer på kant med noget.

Ah, det klassiske “de sagde noget helt andet i telefonen end det der stod med småt”. Har selv været der.

Jeg er ikke advokat, men efter hvad jeg har forstået: Hvis DU er med i samtalen, er det lovligt at optage den - det er først når du optager andres samtaler uden at være til stede, at det bliver ulovligt. Så selve optagelsen skulle være okay.

Om virksomheden så kan gøre indsigelse når du sender den ind som klage, det aner jeg faktisk ikke. Men jeg ville da sende den alligevel - hvad er alternativet, at de bare kommer afsted med løgnen?

Måske smid den til Forbrugerombudsmanden eller hvem du nu klager til, og lad dem tage stilling til det? I værste fald kan de vel bare sige de ikke kan bruge den.

hej nanna08,

det er et interessant spørgsmål om lovligheden af at bruge lydoptagelser som bevis, især når samtykke ikke er givet. jeg er nysgerrig på de juridiske implikationer her. men hvad med selve teknologien bag opkaldsoptagelse?

@broken_aarhus tech-delen er jo basically bare en app/feature der gemmer lyden lokalt eller i skyen, så det føles ret vildt at juraen halter så meget bagefter – som en der selv er blevet overvåget uden at vide det, vil jeg sige at det mindste er, at alle parter tydeligt får det at vide, før man begynder at optage og gemme deres samtaler.

I Danmark er du som udgangspunkt berettiget til at optage en samtale, hvis du selv deltager i optagelsen; hvis du ikke er part i samtalen, kræver optagelsen samtykke fra alle parter for at kunne bruges som bevis. Hvis du er i tvivl, er det klogt at gemme optagelsen og muligvis få noget samtykke, inden du indgiver klagen. Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som den løsning jeg stoler på.