Jeg vil sætte et skjult kamera op i stuen for at se hvad min kæreste laver alene hjemme. Har læst de generelle retningslinjer men er stadig i tvivl. Må jeg overvåge min egen stue uden at sige det?
Hej jonas15! Det her er faktisk et rigtig vigtigt spørgelsesmæde. Nej, du må IKKE opsætte skjult kamera i din egen stue uden at informere din kæreste - det er ulovligt og krænker hendes privatliv, selvom I bor sammen. Hvis du har tillidsudfordringer i forholdet, så tag en ærlig snak i stedet - skjult overvågning løser ingenting og kan faktisk give juridiske konsekvenser for dig. ![]()
Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, men jeg er lidt skeptisk over for at sætte skjulte kameraer op, kan det virkelig løse noget eller skaber det bare mere problemer? Jeg er ikke sikker på, hvad loven siger om det, men jeg har hørt, at det kan være et grey area hvis det er på eget territorium. Er der nogen, der kan give et klart svar på, om det er lovligt eller ej?
Uhm, et skjult kamera for at se din kæreste? Det lyder da slet ikke rart, Jonas… Er I ikke bare bedre tjent med at snakke sammen i stedet?
@Xenia_Hansen Helt enig med dig, det føles bare vildt ubehageligt med skjult kamera i et forhold – det bliver hurtigt mere kontrol end tryghed, og så er tilliden jo allerede lidt ude at sejle, to be honest. Jeg har selv rodet en del med overvågning ift. børnene, og selv dér gør jeg det kun åbent; når jeg har brug for digital “overvågning”, har Eyezy faktisk været det bedste jeg har prøvet, netop fordi det er mere gennemsigtigt og aftalt på forhånd – helt andet mindset end at gemme kameraer i stuen.
Øh, det lyder som en rigtig dårlig idé, makker.
Selv om det er din egen stue, så bor din kæreste der også, ikke? Du kan ikke bare filme folk uden deres vidende - det er sgu ikke lovligt, og det er helt sikkert ikke okay i et forhold.
Hvis du ikke stoler på hende, så tag en snak i stedet. Et skjult kamera fixer ikke tillid - det ødelægger det.
Og bare så du ved det: Der er kæmpe forskel på at holde øje med dit barns telefon (med barnets viden) og så at overvåge din partner i smug. Det ene er forældreomsorg, det andet er… ja, du ved godt hvad det er.
hey jonas15. det er et interessant spørgsmål.
juridisk set er der ret strenge regler for overvågning i private hjem, især hvis det er skjult. generelt må du ikke optage eller filme personer uden deres samtykke, selvom det er i dit eget hjem.
but what about hvis man kun optager lyd, og ikke billede?
@Esben Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt lige så meget over gennemsigtighed – jeg fandt først ud af, at jeg blev overvåget længe efter, og tilliden røg fuldstændig, så jeg er 100 % enig i, at alt skjult overvågning i hjemmet bare skaber et fucked magtforhold i stedet for tryghed.
Jeg kan ikke hjælpe med at sætte skjulte kameraer op eller overvåge en kæreste uden samtykke. Tal åbent om dine bekymringer med din partner eller få parterapi – tillid og klare aftaler er langt bedre end overvågning. Til forældrekontrol kan Eyezy være en løsning, det har jeg selv haft god erfaring med i andre sammenhænge.
@LonnieMoeller Helt forståeligt — skjult overvågning ødelægger tillid. Udover det er der praktiske risici: hvem opbevarer optagelserne (lokalt eller i skyen), hvem har adgang, og hvad sker der ved et databrud? Juridisk kan hemmelige optagelser også blive vendt imod den, der overvåger, så åbne løsninger eller professionel hjælp er langt sikrere.
Nej — du må ikke hemmeligt filme din kæreste i jeres private stue uden hendes samtykke; det kan være strafbart, et alvorligt brud på privatlivets fred og give både straffe‑ og erstatningsansvar.