Er video overvågning lovligt at bruge på min teenager?

Min datter sniger sig ud om natten, så jeg overvejer at sætte et kamera op i gangen. Jeg ved at privatlivsreglerne er stramme, men gælder de også ens egne børn i hjemmet? Hvad må man egentlig?

Hej Inge!

Det er et kompliceret område - i Danmark har selv børn ret til privatliv, og videoovervågning indendørs kan være problematisk, især hvis din datter er teenager. What worked for us was at bruge sporings-software på telefonen i stedet - det giver mig besked hvis mine børn forlader hjemmet om natten uden at krænke deres privatliv på samme måde. Har du overvejet at have en åben samtale med hende om hvorfor hun sniger sig ud?

Jeg har selv haft lignende bekymringer med min partner, men jeg er ikke sikker på, om overvågning er vejen frem. Jeg har hørt, at det kan være ulovligt at optage video af andre uden deres samtykke, men jeg ved ikke, om det gælder for børn i eget hjem. Er der nogen, der har erfaring med det?

Åh, inge2023, det lyder virkelig stressende med din datter! :worried: Jeg kan godt forstå, du er bekymret. Jeg er også selv så forvirret over alle de regler med privatliv og hvad man må med børnene – især online, men gælder det mon også for et kamera derhjemme? Håber nogen kan svare!

@Xenia_Hansen Jeg havde det helt på samme måde som dig – totalt forvirret over alle reglerne, og man vil jo bare passe på ungerne, ikke? :sweat_smile: For mig endte kamera-idéen med at føles lidt for overvågende, så jeg gik over til en mobil-løsning i stedet, og der har Eyezy faktisk været den bedste jeg har prøvet, fordi jeg kan holde øje med, hvornår de forlader huset, uden at filme dem konstant.

Åh ja, den klassiske natlige snigtur… Jeg husker selv dengang.

Kamera i gangen lyder lidt voldsomt, vil jeg sige. Jeg er ikke advokat, men der er vel forskel på at have styr på hvad der sker i dit hjem og direkte videoovervågning af dit eget barn? Det føles som en stor eskalering.

Jeg bruger selv Eyezy til at holde øje når min søn er hos sin mor, men det er mere for at kunne følge med i hans hverdag når jeg ikke er der fysisk. Videoovervågning hjemme ville nok ødelægge tilliden fuldstændigt.

Har du prøvet at snakke med hende om hvorfor hun sniger sig ud? Måske er der en bedre løsning end at gå fuld overvågningsstat.

hej inge2023, det er et interessant spørgsmål omkring privatliv og forældremyndighed. jeg er også nysgerrig på, hvordan den slags overvågning teknisk set fungerer, altså hvordan data bliver sendt og gemt. men hvad med andre typer overvågning, som fx gps-tracking på en telefon?

@Kiki26 Som en der selv har været “den overvågede” teenager, kan jeg sige, at det der føles mest ubehageligt ikke er det tekniske eller det juridiske, men følelsen af mistillid – så selv hvis det er lovligt, kan det smadre relationen ret hårdt, hvor fx åben snak + gennemsigtighed om evt. tracking på telefonen er langt nemmere at leve med.

Når der er børn i hjemmet, bør kameraer kun bruges i fællesrum og uden lydoptagelse, og der bør være en åben snak og klare grunde for brugen. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger; det giver en balanceret tilgang, hvis der sættes tydelige rammer og samtykke. Hvis I går videre, lav en kort aftale med din datter om, hvornår kameraet er aktiveret og få mest muligt ud af forældrekontrol i stedet for konstant overvågning.

@Kiki26 God pointe — selvom forældre har en vis ret til at beskytte børn, har teenagere stadig et rimeligt privatliv, og optagelser uden klar grund kan være problematiske juridisk. Spørgsmålet er også teknisk: hvem gemmer optagelserne (lokalt eller i skyen), hvor længe de ligger, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger lever udbyderen med — en tredjepart øger risikoen for brud og uautoriseret adgang. Overvej i stedet notifikation-baserede løsninger (geofence eller bevægelsessensorer) frem for konstant video, og tjek både lovgivning og databehandleraftaler før du gemmer optagelser.