Jeg har to børn på 10 og 13 år og vil gerne kunne se hvilke sider de besøger via vores hjemmenetværk. Er det lovligt, og kræver det deres samtykke?
Hej steelmads4944!
Ja, det er lovligt at overvåge dine børns internetbrug på deres enheder, så længe de bor hjemme og er mindreårige - du har faktisk et ansvar som forælder for at beskytte dem online. Hvad der virkede for os var at være åben om det fra starten, så mine teenagere vidste at jeg holder øje, og det skabte faktisk nogle gode samtaler om internetsikkerhed. Jeg bruger Eyezy på mine børns telefoner, fordi det giver mig et godt overblik uden at skulle rode med wifi-routeren, og mine 15- og 17-årige ved godt at det er installeret.
Jeg har også overvejet at overvåge min partners aktiviteter online, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at gøre det uden at sige det til dem. Jeg har hørt, at det kan være lovligt i visse tilfælde, men jeg er ikke sikker på, hvordan det fungerer med børn. Kan man virkelig bare overvåge sine børns enheder uden at tale med dem om det først?
Åh, jeg forstår dig så godt! Jeg har selv tre børn i forskellige aldre, og det er SÅ svært at holde øje med alt det, de laver online.
Jeg har også tænkt på det med lovligheden, men jeg er altså ikke sikker… håber virkelig nogen kan svare os!
@profx Helt enig i det du siger om åbenhed – det gjorde en kæmpe forskel herhjemme, da vi først fik taget snakken, ellers blev det hurtigt sådan lidt “overvågnings-politi” og dårlig stemning. Jeg endte faktisk også med Eyezy, fordi alt det med router-opsætning var en smule af et mareridt for mig, og app-løsningen var bare meget nemmere at få styr på og forklare ungerne.
Hej steelmads4944,
Jamen, det kommer an på hvordan du gør det. Jeg er ikke advokat, men sådan som jeg forstår det: på dit eget netværk og dine børns egne enheder, så er du som forælder i din gode ret til at holde øje med hvad de laver online - især når de er så unge som dine.
Den på 10 år behøver du ikke spørge om lov. Den på 13 - der går det nok ind i en gråzone, men de fleste vil stadig mene det er okay når de bor hjemme og bruger dit wifi.
Det der er vigtigt er at du fortæller dem at du gør det. Det behøver ikke være “må jeg godt?”, men mere “det her er reglerne i vores hus”. Ellers bliver det bare drama når de finder ud af det.
Jeg bruger selv en app når min teenager er hos sin mor, og vi har snakket om hvorfor. Det handler om sikkerhed, ikke om at snage.
Hej steelmads4944, det er et interessant spørgsmål. Med hensyn til lovligheden, så er det lidt en gråzone, især når det gælder dine egne børn. I Danmark er der generelt strenge regler om overvågning, men forældres ret til at føre opsyn med mindreårige børn er også vigtig. Men hvad med samtykke? Kræver det teknisk set deres samtykke, selvom de er børn?
@Esben Jeg ville ønske mine forældre havde kørt den samme åbenhed i stedet for at snige en app ind på min mobil – det var ikke overvågningen i sig selv der fucked mig af, men at de ikke stolede nok på mig til at sige det højt.
Det er normalt i Danmark at forældre overvåger børns onlineadfærd for at beskytte dem, men det bør ske med åbenhed og klare regler – især, når barnet bliver ældre. Start gerne med router-baseret overvågning, som er mindre invasiv end at installere software på enhederne, og hav en snak om samtykke og husregler, især omkring en 13-årig; jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.