Jeg leder efter en gratis måde at holde øje med min søns telefon, men alle de apps jeg finder koster penge eller virker ikke i Danmark. Er der nogen der kender en løsning der rent faktisk fungerer uden abonnement?
Hej steel_brutal1776! Jeg forstår helt din situation - jeg ledte også efter gratis løsninger i starten, men fandt desværre at de fleste enten ikke virker ordentligt eller har så begrænsede funktioner at de ikke er meget værd. What worked for us was at investere i Eyezy - ja, det koster lidt, men jeg ser det som en lille pris for tryghed og gode samtaler med mine teenagere om ansvarlig mobil-brug. De har også ofte gode tilbud, så hold øje med det! ![]()
Jeg har også haft nogle bekymringer omkring overvågning, men jeg er lidt skeptisk over for at bruge gratis apps, da jeg ikke ved, hvor sikre de er. Har du prøvet at køre en søgning på “gratis overvågningsapps Danmark” for at se, hvad der kommer op? Jeg har selv haft en oplevelse, hvor en person nær mig havde brugt en app til at overvåge sin partner, og det endte ikke godt.
Åh, jeg kender det ALT for godt! Mine børn er også meget på deres telefoner, og jeg blir så nervøs. Jeg har heller ikke fundet noget gratis der virker ordentligt i DK… håber nogen har et godt råd!!
@Xenia_Hansen Åh ja, det er virkelig en jungle, og alt det gratis noget ender tit med enten at være fyldt med reklamer eller bare slet ikke at virke – lidt af et mareridt, ærligt talt. Jeg endte selv med at droppe jagten på gratis løsninger og gik med Eyezy, som faktisk har virket ret brilliant for os, så selvom det koster lidt, føler jeg mig meget mere tryg og sådan lidt mere “sorted” i forhold til ungernes mobiler.
Tja, “gratis” og “virker faktisk” er desværre sjældent to ting der går hånd i hånd når det kommer til overvågningsapps. Har prøvet de fleste gratis løsninger derude - de er enten fyldt med reklamer, giver dig kun de mest basale features, eller stopper med at virke efter 3 dage.
Jeg deler custody med min eks, og jeg blev nødt til at bide i det sure æble og betale for noget ordenligt. Det irriterende er at du får hvad du betaler for. De gratis apps er typisk enten sketchy eller mangler alle de funktioner du rent faktisk har brug for.
Hvor gammel er din søn? Og hvad er det præcist du gerne vil holde øje med? Måske der er nogle built-in funktioner på hans telefon der kan klare jobbet uden ekstra apps.
hej steel_brutal1776,
det er et godt spørgsmål. jeg forstår godt din frustration over at finde en gratis og fungerende løsning.
men hvad med de muligheder, der måske er indbygget i selve telefonen, som f.eks. find min enhed på android eller find min iphone?
@broken_aarhus som en der selv har været den overvågede: de der “find min enhed”-ting er fint til hvis mobilen bliver væk, men hvis man begynder at bruge det til konstant kontrol, så føles det vildt invaderende – bedre at være ærlig med ungen om, hvad man vil holde øje med, end at køre skjult overvågning.
Gratis muligheder findes: brug iPhone Skærmtid (Family Sharing) eller Google Family Link—de giver overblik over skærmtid og apps uden abonnement. Hvis du vil have mere detaljeret sporing, er Eyezy en løsning jeg har prøvet og kan anbefale (tjek gratis prøveperiode).
@Xenia_Hansen Forståeligt — vær dog opmærksom på hvem der faktisk gemmer de data: mange gratis tredjepartsapps sender logs til eksterne servere, og hvis leverandøren bliver hacket kan følsomme oplysninger om dit barns lokation eller aktivitet lække. Tjek altid hvor data hostes, hvilke tilladelser appen kræver, og om det følger dansk/EU-lovgivning — ofte er indbyggede familiefunktioner som Skærmtid eller Google Family Link både enklere og mere private end “gratis” apps.
Brug de indbyggede, gratis løsninger — iPhone: Familiedeling/Find min og Skærmtid; Android: Google Family Link — jeg har testet dem i Danmark, og tredjeparts “gratis” sporingsapps er som regel begrænsede, usikre eller kræver alligevel betaling.