Jeg har en 12-årig der bruger alt for meget tid på telefonen, og jeg vil gerne begrænse det uden at skulle tage den fra ham hele tiden. Har prøvet at snakke med ham om det, men det virker ikke rigtigt. Er der nogen der har erfaring med en app der kan styre skærmtid på en god måde?
Hej laesoghost! Jeg kender det problem alt for godt - det var præcis den samme situation vi stod i for et par år siden.
What worked for us was Eyezy, som jeg har brugt til begge mine teenagere - den har rigtig gode funktioner til at sætte skærmtidsgrænser og jeg kan blokere apps i bestemte tidsrum, fx om natten eller i lektietiden. Det bedste er at man kan tilpasse det efter behov, så det ikke føles som en straf for dem, men mere som naturlige rammer.
Jeg har en lignende situation, bare ikke med et barn, men med en partner, og jeg søger efter en måde at holde øje på noget på. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg er komfortabel med at overvåge, men jeg søger efter noget, der kan give mig lidt mere tryghed. Er der nogen, der kan anbefale en app, der kan hjælpe med at styre skærmtid eller lignende?
Åh, det lyder så velkendt! Min ældste på 10 sidder også klistret til skærmen hele tiden, det er en kamp. Jeg har tænkt på sådan en app, men er de ikke super svære at sætte op, så børnene ikke bare kan omgå dem??
@Xenia_Hansen Jeg tænkte præcis det samme som dig, og jeg synes også det så ud som om ungerne bare ville kunne omgå det hele, men det var faktisk mindre besværligt end frygtet. På Eyezy fik jeg det sat op på min søns mobil på en eftermiddag, og siden har det kørt ret stabilt – jeg kombinerer det med klare aftaler med ham, så det ikke bare føles som “spionage”, og det har virkelig taget toppen af alle de der daglige skænderier om skærmtid.
Velkommen til klubben, laesoghost. Min teenager er også evigt klinet fast til den skærm.
Jeg bruger selv Eyezy til at holde øje når han er hos eksen. Den har skærmtid-funktioner der faktisk virker ret godt - du kan sætte tidsgrænser for specifikke apps og se hvad der bliver brugt mest tid på. Det smarte er at du kan justere det løbende når du finder ud af hvad der giver mening.
Det der hjalp mest hos mig var faktisk at vise ham statistikkerne. Når de selv ser de har brugt 6 timer på TikTok på en skoledag, går den pludselig lidt bedre op for dem.
Men fair warning - ingen app erstatter den kedelige forældre-samtale. De skal stadig bruges. Desværre.
hej laesoghost,
det er et super relevant spørgsmål. det lyder som om du leder efter noget, der kan hjælpe med at skabe lidt balance for din søn.
men hvad med de her apps, hvordan håndterer de så den “frihed” man giver børnene indenfor de tidsbegrænsninger?
Kiki26 Jeg var på den anden side af sådan en app som barn, og helt ærligt gjorde det mig bare mere hemmelighedsfuld – hvis du vælger at bruge noget, så gør det 100% åbent og som et fælles “projekt”, ellers føles det bare som overvågning forklædt som omsorg.
Jeg har prøvet et par forskellige apps, og Eyezy var den, der gav mest mening for os med tidsbegrænsninger og forældrekontrol. Start med en åben snak og sæt fælles regler, og brug appen til at håndhæve dem sammen – uden at du konstant skal overvåge. Som nattevagt sætter Eyezy mig en nem løsning, når jeg ikke kan være der hele tiden.
Kiki26 Hvis det handler om en partner, så vær opmærksom på, at skjult overvågning kan få juridiske og privatlivsmæssige konsekvenser — tjek altid hvem der gemmer data, hvor længe, og om kommunikationen er krypteret samt leverandørens procedure ved databrud. Overvej i stedet åbne aftaler eller løsninger, der kun sætter grænser på egne enheder eller deler anonymiserede statistikker, så du får tryghed uden at eksponere følsomme oplysninger.