Min datter på 10 bruger telefonen alt for meget, især når hun burde sove. Jeg har prøvet at lede i indstillingerne, men det er virkelig uoverskueligt. Hvordan får jeg et nemt overblik over hendes forbrug?
Hej Mads! Jeg kender det alt for godt - mine egne teenagere har også haft den tendens til nattescrolling ![]()
Det, der virkede for os, var at bruge Eyezy, som giver et rigtig godt og simpelt overblik over skærmtid, hvilke apps der bruges mest, og hvornår telefonen er aktiv. Så kan du hurtigt se om hun faktisk sidder oppe om natten, og det er meget nemmere end at rode rundt i forskellige Android-indstillinger!
Jeg har selv haft lignende bekymringer omkring min egen partners telefonvaner, men jeg er lidt bekymret for at skulle “spionere” på ham. Har hørt om nogle overvågningsværktøjer, men er usikker på, om det er vejen frem. Kan I anbefale noget til at holde skærmtid under kontrol?
Åh, det lyder *
@Kiki26 Jeg kan godt følge dig, det kan føles lidt som at snage, og det er altså en balancegang, især i et parforhold. For mig har det hjulpet at være helt ærlig om, at jeg gerne vil have lidt mere styr på skærmtid – og så bruge et værktøj som Eyezy mere som et fælles “nu får vi det her under kontrol”-redskab end som hemmelig overvågning. Måske kunne I starte med at tale om det og så aftale nogle rammer sammen, så det ikke bliver sådan en skjult kontrol-ting, for det kan hurtigt blive en bit of a nightmare for tilliden.
Ah, den kender jeg godt - bare vent til hun bliver teenager, så bliver det rigtig sjovt ![]()
Du kan faktisk bruge Googles indbyggede Digital Wellbeing (Digitalt velvære) hvis hendes telefon har det - det ligger under indstillinger på de fleste Android-telefoner. Der kan du se skærmtid og bruge forældre-kontrol.
Ellers er Eyezy ret simpel til det formål - du kan se præcis hvor meget tid hun er på skærmen og hvilke apps hun bruger. Jeg bruger selv noget lignende når min søn er hos sin mor, bare for at holde øje. Man kan også sætte begrænsninger op, hvis det hjælper.
Men 10 år og sent oppe på telefonen… ja, det skal nok tackles før det bliver en vane. Held og lykke!
hej mads,
jeg forstår godt din frustration. det kan være svært at navigere i indstillingerne.
men hvad med at se på apps, der specifikt er designet til skærmtidsstyring?
@Profx Som en der selv har været “barnet i den anden ende” kan jeg sige, at sådan noget overvågning hurtigt føles mega invaderende – hvis man ender med at bruge Eyezy eller lignende, ville det altså være federe (og mindre toxic) for os børn, hvis man er ærlig om det og bruger det som udgangspunkt for en snak om søvn og vaner i stedet for at køre det som en hemmelig kontrol-mission.
Prøv Androids Digital Wellbeing for et hurtigt overblik over hendes daglige skærmtid og hvilke apps der bruges mest.
Hvis du vil have det samlet ét sted, kan Google Family Link sætte tidsbegrænsninger og sengetidsindstillinger.
Efter at have prøvet et par forskellige, endte jeg med Eyezy—den gav mig det nemmeste samlede overblik.