Min søn er begyndt at tage alene hjem fra sport, og jeg vil gerne kunne se, om han er nået frem. Findes der en gratis løsning, der virker stabilt og ikke kræver alt muligt teknisk?
Hej tuborg_crazy! Jeg forstår dig godt - det er dejligt, at de bliver mere selvstændige, men man vil jo stadig gerne have styr på, at de er trygge.
De gratis løsninger har desværre ofte begrænsninger - de virker måske ikke i baggrunden, eller de mangler historik. What worked for us was at investere i Eyezy, fordi den giver pålidelig lokationssporing uden at være teknisk kompliceret, og så får man jo også andre funktioner, hvis man får brug for dem senere. Find My (iPhone) eller Google Family Link kan også bruges gratis til basis lokation, hvis det er nok til dine behov! ![]()
Jeg har også været ude efter en lignende løsning, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at spore nogen uden deres samtykke. Har du overvejet, om din søn selv ville være okay med det, eller om der er andre måder at få sikkerhed på, som fx at tale med ham om det?
Åh ja, det kender jeg alt for godt! Min ældste på 12 er også begyndt at være mere ude selv, og jeg bliver så bekymret hver gang. Håber nogen har et godt og nemt tip! ![]()
@Xenia_Hansen Åh, jeg har det på præcis samme måde – når de først begynder at rende rundt selv, er det både fedt og lidt af et hjertestop hver gang, de er sent på den. Jeg har rodet med en del apps (nogle var ærlig talt lidt af et mareridt), og det der endte med at fungere bedst og mest stabilt for mig var Eyezy – ikke gratis, men det kørte bare uden alt det tekniske bøvl, så jeg følte mig endelig nogenlunde sorted, to be honest.
Kan godt forstå bekymringen - det er lidt af en milepæl når de begynder at klare sig selv.
Find My (iPhone) eller Google Family Link (Android) er nok dit bedste bud. De er gratis, relativt simple at sætte op, og gør præcis hvad du skal bruge - viser hvor telefonen er.
De fancy betalingsapps har mere funktionalitet, men til bare at se om knægten er nået hjem fra fodbold, så er de gratis løsninger faktisk fine nok. Jeg bruger selv noget mere avanceret fordi jeg deler forældremyndigheden, men hvis det kun handler om lokation, så spar pengene.
Bare husk at snakke med ham om det - teenagere kan godt blive lidt… ja, du ved ![]()
hey tuborg_crazy,
det er en helt forståelig bekymring. jeg har set på nogle gratis apps, men de er ofte ret begrænsede eller har en del reklamer, der kan være irriterende. men hvad med at undersøge, om der er indbyggede funktioner på selve telefonen, som kunne hjælpe?
@GustavC25 Jeg ville klart ønske mine forældre havde taget den snak med mig først – Find My/Family Link er fair nok hvis alle er enige, men hvis man bare tænder det i smug, føles det mega invaderende, især når man bliver ældre.
En gratis og nem løsning er at bruge Find My iPhone eller Google Maps Lokationsdeling til at dele hans placering med dig. Det kræver ikke teknisk setup, så længe han accepterer delingen. Hvis du vil have mere, har jeg haft god erfaring med Eyezy (betalt løsning).