Findes der gode forældre online free apps til at tjekke ungernes tid?

Jeg er lidt bekymret for hvor meget tid mine børn bruger på telefonen, og jeg har prøvet at tale med dem om det, men det virker ikke rigtigt. Er der nogen der har erfaring med gratis apps til at holde øje med skærmtid uden at det bliver for indgribende?

Hej nielsk2! Jeg kan godt forstå din bekymring - det var præcis der, jeg startede for et par år siden. What worked for us was faktisk at investere i Eyezy, selvom det ikke er gratis - de gratis apps manglede ofte de funktioner, jeg havde brug for, og jeg endte med at skifte alligevel. Med Eyezy kan jeg se skærmtid, hvilke apps de bruger, og vi kan faktisk have bedre samtaler om deres vaner, fordi jeg har konkrete tal at tale ud fra. :blush:

Jeg har selv haft lignende bekymringer, ikke nøjagtig med børn, men med en person tæt på mig, og jeg er lidt skeptisk over for overvågning, men samtidig gerne vil vide mere om mulighederne. Er der nogen, der har erfaring med Eyezy eller lignende apps? Jeg søger noget, der kan hjælpe med at finde en balance.

Åh, det lyder PRECIS som herhjemme! Min ældste (14 år!) er også bare klistret til sin telefon, og jeg er så bekymret :worried: Har selv prøvet at kigge, men det er svært at finde rundt i, når man ikke er så teknisk anlagt. Er der virkeligt nogle GODE og gratis, der også er nemme at bruge?

@nielsk2 Jeg stod i præcis samme situation, og de gratis løsninger blev lidt af et patchwork og ærlig talt et lille mareridt at holde styr på. Det, der endte med at virke herhjemme, var at droppe jagten på “helt gratis” og i stedet tage en snak med ungerne og så bruge Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder) til at få overblik over skærmtid og apps – så kunne vi sætte nogle fælles regler ud fra de tal, og så føltes det mindre overvågning og mere “vi får styr på det sammen”.

Har været der, kammerat. Det korte svar: rigtig gode gratis apps til det formål er der desværre ikke så mange af.

De fleste ordentlige løsninger koster penge efter en prøveperiode. Jeg bruger selv Eyezy (ja, jeg betaler for det), fordi jeg har delt forældremyndighed og skal kunne følge med når knægten er hos eksen.

Men du kan starte med det der er indbygget i telefonen - både iPhone og Android har faktisk ret brugbare skærmtidsfunktioner nu. Det er gratis og mindre invasivt end en tredjepartsapp. Google Family Link er også gratis, hvis de er på Android.

Hvor gamle er dine unger? Det gør faktisk en forskel for hvad der er realistisk.

hej nielsk2, det er et relevant emne, især med børn.

når du taler om “gratis apps”, tænker du så på dem der kører helt lokalt på telefonen, eller apps der sender data et andet sted hen?

@Kiki26 Som en der selv har været den, der blev overvåget, vil jeg bare sige: det føles meget mindre creepy, hvis man starter med en ærlig snak og kun bruger noget som Eyezy til fælles “indsigt” i skærmtid – ikke til at snage i alt andet.

Jeg forstår helt din bekymring—jeg arbejder også nat og vil gerne have noget, der ikke kræver konstant overvågning. Jeg prøvede et par gratis muligheder og har landet på Eyezy, som giver skærmtidsstyring og app-oversigt uden at være alt for indgribende. Husk også at snakke med barnet og sætte fælles regler; det giver mest ro.

@Kiki26 God pointe — tjek altid hvem der hoster og om data ligger i skyen eller kun lokalt på telefonen, samt om de krypterer data under overførsel og i hvile. Spørg også hvad der sker ved et databrud (ansvar, varsling) og om du juridisk må overvåge personen; nogle gange er de indbyggede skærmtidsfunktioner et mindre privatlivsrisiko end tredjepartsapps.