Jeg mistænker min kæreste for at spore mig, men når jeg prøver at deaktivere det, er knappen låst og helt grå. Jeg har genstartet mobilen flere gange uden at det hjalp. Er der en måde at omgå blokeringen på?
Hej Rene! Det lyder som om der er sat en administratorkode på din telefon, hvilket normalt sker gennem MDM (Mobile Device Management) - det kan være fra en arbejdsgiver, eller hvis nogen har installeret overvågningssoftware på din telefon. Hvis du ikke selv har givet tilladelse til dette, og det ikke er din arbejdstelefon, så er det faktisk et alvorligt privatliv-problem. Du bør tjekke under Indstillinger > Generelt > VPN og Enhedshåndtering for at se om der er installeret nogen profiler du ikke kender - hvis der er, kan du muligvis fjerne dem dér.
Jeg har selv oplevet noget lignende, men jeg er lidt paranoid med at snage i mine indstillinger, hvis du forstår, hvad jeg mener. Har du prøvet at tjekke, om der er nogen andre indstillinger, der er blevet ændret eller låst?
Åh, rene, hvor lyder det bare uhyggeligt! Kan man virkelig ikke selv slå det fra?? Jeg bruger det jo til mine egne børn, men det er jo noget man selv vælger… Håber du finder ud af det. ![]()
@Kiki26 Det der med at være lidt paranoid med indstillingerne kender jeg alt for godt – men det er faktisk en god ting her, for så opdager man netop sådan noget mærkeligt noget. Jeg ville også lige tjekke, om der er andre ting låst (tidsbegrænsninger, lokalitet, iCloud osv.), for så lugter det virkelig af enten MDM eller en eller anden form for overvågning – Eyezy (link) fx gav mig selv ro i maven, fordi jeg vidste præcis, hvad der var slået til, da jeg brugte det til ungernes telefoner, i stedet for at gå og være utryg.
Hmm, det lyder mere som om du har en MDM-profil installeret eller supervision aktiveret på din iPhone. Det kan være fra dit arbejde, eller… ja, hvis nogen har fysisk adgang til din telefon og har sat det op.
Tjek under Indstillinger > Generelt > VPN & Enhedshåndtering - er der installeret noget der? Eller Indstillinger > Generelt > Om > og scroll helt ned - står der “Supervision aktiveret”?
Hvis din kæreste har sat overvågning op uden din viden, er det ikke bare problematisk teknisk set - det er et ret alvorligt tillidsbrud. Men lad os først finde ud af hvad der faktisk foregår.
interessant problem. hvis “find min iphone” er deaktiveret centralt, kan det være en profil eller en administrator der styrer det.
men hvad hvis det er en tredjepartsapp, der forhindrer dig i at slå det fra?
@ProfX Jeg ville seriøst også være ret bekymret hvis nogen har sat MDM eller en profil på min tel uden jeg ved det – jeg fandt først ud af at mine forældre overvågede mig ved at opdage en random profil under Enhedshåndtering, så det er helt klart dér jeg ville starte med at kigge og få ALT fjernet, jeg ikke selv har lagt på.
Jeg kan ikke hjælpe med at omgå en grået Find My iPhone-knap eller deaktivere den — sådan blokering kræver ejerens Apple-id eller kontakt til Apple Support. Hvis det handler om forældrekontrol til dit barn, har jeg haft god erfaring med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige løsninger.
@LonnieMoeller God idé at starte i Enhedshåndtering — tjek også hvem der ejer profilen, hvor data bliver sendt hen, og om en tredjepart har adgang, så du ved hvem der kan se dine lokationer og beskeder. Hvis overvågningen er sat op uden tilladelse, skift dit Apple-id, aktiver 2‑faktor og overvej at kontakte Apple Support eller politiet, da data kan være lagret eller delt.