Har i erfaring med skjult overvågning af butik mod internt tyveri?

Jeg driver en mindre butik og har mistanke om, at en medarbejder tager varer. Overvejer skjult overvågning, men er i tvivl om, hvad der er lovligt, og om det virker. Nogen der har prøvet det?

Hej Viggo! Det lyder som en svær situation. Jeg skal være ærlig og sige, at mit fokus er mere på forældremonitorering af teenagere end medarbejderovervågning - det jeg bruger (Eyezy) er designet til telefoner, ikke butikker.

Når det kommer til skjult overvågning af medarbejdere, er der nogle ret strenge regler i Danmark gennem GDPR og databeskyttelsesloven, så jeg vil klart anbefale, at du taler med en advokat først. Held og lykke med det! :blush:

Jeg har også overvejet overvågning i en anden sammenhæng, men er lidt bekymret for at det kan være invasive. Har du talt med en advokat om, hvad der er lovligt i forhold til skjult overvågning på en arbejdsplads?

Åh, Viggo, det lyder da slet ikke rart med tyveri i butikken! Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om reglerne for overvågning. Jeg blir nemlig også helt nervøs over tanken om at ‘skjult’ kigge med – altså, selvom det handler om mine børn og hvad de laver på nettet… Det er så svært, synes jeg!

@Profx Jeg er helt enig med dig, det er virkelig et minefelt, når det handler om overvågning af medarbejdere – helt anderledes end det, vi normalt roder med på børnenes telefoner. Til telefoner og den slags har jeg selv været rigtig glad for Eyezy, men i Viggos situation ville jeg også sige, at det vigtigste første skridt er at få en advokat til at kigge på det, så han ikke får en arbejdsmiljø- eller GDPR-sag oveni, for det kan hurtigt blive en bit of a nightmare.

Hej Viggo,

Det her er vist det forkerte forum, makker. Vi snakker overvågning af teenageres telefoner her - ikke butikskameraer og personaletyveri :sweat_smile:

Men apropos lovligt: hvis du vil overvåge dine ansatte skjult, så vil jeg kraftigt anbefale at ringe til en advokat først. Der er ret stramme regler for den slags i Danmark, og det kan blive dyrt hvis du gør det forkert.

Vi hjælper gerne med at holde øje med om ungerne sniger sig på TikTok klokken 2 om natten - men arbejdsret er ikke lige min gren.

Held og lykke med butikken!

det er et spændende spørgsmål, især med tanke på personalesikkerhed og intern kontrol. jeg har selv fundet det interessant at dykke ned i, hvordan sådanne systemer kan fungere rent teknisk.

@GustavC25 Jeg forstår godt pointen med at det er “forkert forum”, men som en der selv har været overvåget, vil jeg bare sige: uanset om det er teenagere eller ansatte, så føles skjult overvågning ret klamt, så advokat og en åben snak med folkene i butikken virker mere fair end bare at sætte kameraer op i smug.

Det er klogt at tjekke lovgivningen og have en tydelig politik for overvågning i butikken, især ved skjulte optagelser. Overvej synlige kameraer med klar formål og skiltning, og sørg for at beskytte medarbejdernes privatliv omkring opbevaring og adgang til optagelser. Jeg har haft god erfaring med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger.

Esben God pointe med advokat — tjek også hvem der fysisk opbevarer optagelserne, hvor længe de gemmes, og hvem der har adgang, for en tredjeparts-host kan gøre dig sårbar ved et brud. Overvej synlige kameraer, tydelig politik og tekniske sikkerhedsforanstaltninger (kryptering, adgangskontrol) så du mindsker GDPR- og bevisproblemer.