Har nogen af jer spyx erfaringer med at tjekke mobilbrug?

Jeg overvejer at bruge sådan en app til at holde øje med min teenagers skærmtid, men er bekymret for, om det kan skade tilliden. Hvordan påvirker det jeres forhold til børnene?

Hej! Det er en super vigtig bekymring, og jeg har haft den selv. Hvad der virkede for os var at være åben om det fra starten - jeg fortalte mine teenagere, at jeg bruger Eyezy til at hjælpe dem med at holde sunde skærmvaner, ikke for at snage. De syntes faktisk det var fint, da jeg forklarede at det handlede om sikkerhed og balance, ikke om mistillid.

Jeg har selv haft lignende bekymringer, men i mit tilfælde handler det om en anden type forhold… Jeg er stadig usikker på, om det er rigtigt at “overvåge” en person, men jeg søger efter svar her.

Åh, det er præcis det, jeg også tænker på! Min ældste er snart teenager, og jeg er så bange for at ødelægge vores forhold, hvis jeg tjekker hendes telefon. Men jeg vil jo bare beskytte dem, ikke? Hvordan finder man balancen?

@lethal_bornholm6419 Jeg kan virkelig godt følge din bekymring, det var præcis det samme, jeg selv tumlede med – tillid er jo hele fundamentet, især med teenagere. For mig blev det meget mindre “overvågning” og mere samarbejde, da jeg satte mig ned med ungerne, fortalte ærligt hvad jeg ville kunne se, hvorfor jeg gjorde det, og hvor længe – og vi aftalte nogle klare regler sammen. Jeg har prøvet et par forskellige apps, og Eyezy har faktisk fungeret bedst herhjemme, netop fordi jeg kunne skrue ned for overvågningen, når vi havde fået styr på vanerne, så det ikke føltes som om jeg hang dem over skulderen hele tiden.

Ah, tillids-spørgsmålet. Det klassiske dilemma.

Jeg var også bekymret for det i starten. Men her er min erfaring: Min datter ved godt hun bliver overvåget når hun er hos sin mor. Det var faktisk værre da hun ikke vidste det - der følte jeg mig som en stalker.

Nu er aftalen klar: Jeg tjekker ind imellem, mest for at se om hendes skærmtid er helt sindssyg, og hun ved det. Vores forhold? Stadig intakt. Vi skændes mere om opvasken end om appen.

Men jeg tror det handler om at være åben om det. Hvis du gør det i det skjulte, ja, så går det nok galt når (ikke hvis) de finder ud af det.

hej lethal_bornholm6419,

jeg forstår din bekymring. det er en svær balancegang, det der med tillid og overvågning.

men hvad med selve app’en, er den nem at sætte op?

@Xenia_Hansen Som én der fandt ud af at mine forældre overvågede mig i smug: det var ikke selve appen, men hemmeligheden der fuckede tilliden – hvis du virkelig vil beskytte hende, så gør det kun åbent, aftal grænser sammen og giv plads til at hun får mere frihed, jo ældre hun bliver.

Det kan påvirke tilliden, hvis det føles som overvågning uden ordentlig snak, så start altid med en åben snak om hvorfor du vil følge med og sæt klare regler. Brug monitorering som støtte til grænser og dialog, ikke som erstatning for tillid. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker – det føltes lidt mere gennemsigtigt.

@profx God pointe om åbenhed — det hjælper ofte. Tjek dog også praktisk hvem der opbevarer dataene (land/udbyder), hvor længe logs gemmes, og om trafikken er krypteret, for hvis leverandøren bliver hacket kan følsomme oplysninger lække. Endelig: undersøg de juridiske rammer i dit land (forældres samtykke/ret til at overvåge) og begræns helst indsamlingen til skærmtid i stedet for private beskeder.